Oversigt over tidligere udmeldte puljer.
Med aftalen ”Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden” af november 2018 er der afsat midler til en præmieordning, som skal understøtte, at flere kommunalbestyrelser og institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse, indgår driftsoverenskomster om, at disse institutioner fremmedrettet udbyder 10. klasse på vegne af kommunen.
Regeringen (S) og et bredt flertal i Folketinget har den 16. marts 2022 indgået en aftale om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge, som består af en række initiativer, der skal medvirke til en samlet styrkelse af undervisningen for elever i interne skoler på anbringelsessteder eller dagbehandlingstilbud. Puljen er afsat til initiativ 9 i den politiske aftale.
Som følge af aftale om delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund af maj 2018 er der afsat midler i form af et tilskud til fri- og privatskolers omkostninger forbundet med opfølgning på sprogprøverne.
Med aftalen "Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden" af 22. november 2018 er der afsat midler til at understøtte et rammeforsøg med et udskolingsforløb i 8. og 9. klasse i folkeskolen, der er rettet mod overgang til erhvervsuddannelserne.
Med aftalen "Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden" af 22. november 2018 er der sat fokus på kompetenceudvikling af folkeskolelærere og uddannelses- og erhvervsvejledere. Ambitionen er, at lærerne skal spille en mere aktiv rolle i forbindelse med elevernes valg af ungdomsuddannelse, og at lærere og vejledere kan være med til at udvide elevernes horisont.
Med ”Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019” af november 2018 er der afsat 1,0 millioner kroner årligt i perioden 2019-2022 til en uddannelsespulje.
Børne- og Undervisningsministeriet igangsætter et projekt Kortlægning og afprøvning af metoder og materialer til undervisning af elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder, som er målrettet elever i 3.-4. klasser og har særligt fokus på elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder.
Børne- og Undervisningsministeriet har i forbindelse med et udviklings- og investeringsprogram (UIP) på folkeskoleområdet afsat midler til at gennemføre udviklingsprojekter på folkeskoleområdet, herunder et forsøg med holddannelse i matematik i 5. klasse i folkeskolen.
Børne- og Undervisningsministeriet har i forbindelse med et udviklings- og investeringsprogram (UIP) afsat midler til at gennemføre udviklingsprojekter på folkeskoleområdet, herunder et forsøg med mellemformer i folkeskolen.
Børne- og Undervisningsministeriet har i forbindelse med et udviklings- og investeringsprogram (UIP) på folkeskoleområdet afsat midler til at gennemføre udviklingsprojekter på folkeskoleområdet, herunder et forsøg med co-teaching i matematik i 5. klasse i folkeskolen.
Partierne bag finansloven for 2021 har aftalt, at der afsættes midler til en pulje til at styrke sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) i folkeskolen.
Med ”Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019” af november 2018 er der afsat 1,0 million kroner årligt i perioden 2019-2022 til en uddannelsespulje.
Med aftalen "Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden" af den 22. november 2018 er der sat fokus på kompetenceudvikling af folkeskolelærere og uddannelses- og erhvervsvejledere. Ambitionen er, at lærerne skal spille en mere aktiv rolle i forbindelse med elevernes valg af ungdomsuddannelse, og at lærere og vejledere kan være med til at udvide elevernes horisont.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget indgået aftale om en række initiativer på Børne- og Undervisningsministeriets område, der skal hjælpe de sårbare og udsatte grupper bedst muligt gennem coronakrisen. Som en del af aftalen udmøntes en ansøgningspulje til kommuner, der går sammen med civilsamfundsaktører om at tilrettelægge indsatser, der medvirker til at lukke faglige huller hos udsatte elever.
Som følge af Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 er der afsat 275 millioner kroner i 2020, 400 millioner kroner i 2021, 550 millioner kroner i 2022 og 807 millioner kroner i 2023 og frem som en reserve til et generelt løft af folkeskolen.
Regeringen har den 9. juni 2020 indgået aftale med Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, de frie grønne løsgængere og Partiet Fremad om initiativer, der skal sikre, at børn og unge kan få en aktiv sommerferie.
Med aftalen "Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden" af 22. november 2018 er der afsat 4,0 millioner kroner årligt i 2019 til 2022, til at understøtte et rammeforsøg med et udskolingsforløb i 8. og 9. klasse i folkeskolen, der er rettet mod overgang til erhvervsuddannelserne.
Børne- og Undervisningsministeriet har afsat 8,1 millioner kroner til lederforeningerne for ungdomsuddannelserne til understøttelse af arbejdet med alternativ tilrettelæggelse af brobygning og introduktionskurser.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har indgået aftale om håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke trivsel hos elever og kursister i grundskolen og på ungdoms- og voksenuddannelser frem mod sommeren 2021.
Med satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2019-2022 blev der afsat 120,4 millioner kroner (2019-niveau) til En styrket indsats i PPR – udvikling og implementering, herunder til en ansøgningspulje.
Puljen skal give lærere og pædagoger nye redskaber til, hvordan børn og unge med handicap deltager i idræt og bevægelse i grundskolen og aflægger prøve i faget.
Med aftalen "Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden" af 22. november 2018 er der afsat midler til en forsøgsramme til fleksibel erhvervspraktik i folkeskolen, som skal understøtte udvikling og afprøvning af indsatser med få ugentlige timer til erhvervspraktik, samt andre tiltag, der kan tilrettelægge erhvervspraktikken med henblik på at imødekomme skoletrætte elever.
Med satspuljeaftalen for 2017 blev der afsat 18,9 millioner kr. i perioden 2017-2020 til at udvikle og systematisk afprøve klasserettede mestringsforløb for klasser med elever med ADHD, autismespektrumforstyrrelser eller lignende vanskeligheder. Satspuljeprojektet gennemføres i to runder: skoleåret 2018/2019 (forsøgsfase) og skoleåret 2019/2020 (spredningsfase).
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har indgået aftale om en række initiativer på Børne- og Undervisningsministeriets område, der skal hjælpe udsatte og sårbare børn og unge i forbindelse med coronakrisen.
Der kan nu ansøges om midler fra puljen til inklusion 2017.
Som følge af aftale om delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund af maj 2018 er der afsat midler i form af et tilskud til kommunernes og de frie grundskolers omkostninger forbundet med opfølgning på sprogprøverne.
Der blev med satspuljeaftalen for 2015 afsat 35,6 millioner kroner i perioden 2015-2018 til at gennemføre et landsdækkende forsøgsprogram om udsatte børns faglighed.
Med ”Aftale om justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole” fra januar 2019 er der afsat midler til en 3-årig læseindsats målrettet 1.-9. klasse i folkeskolen.
Undervisningsministeriet gennemfører i løbet af 2017 et forsøg med en justeret spørgeramme til trivselsmålinger for at give lærere og pædagoger de bedste forudsætninger i det trivselsfremmende arbejde.
Puljen skal understøtte indsatser i partnerskaber mellem kommuner, interne skoler og folkeskoler med henblik på at styrke anbragte børns undervisning.
Undervisningsministeriet fordeler restmidlerne fra aftalen om et fagligt løft af folkeskolen.
Regeringen har i perioden 2017-2020 afsat i alt 500 millioner kroner til at løfte fagligt svage elever i folkeskolen.
Gode måltidsvaner og forståelse for sammenhænge mellem mad, måltider, fødevarer, sundhed og trivsel har stor betydning for børns videre liv, deres madvaner, madglæde og generelle sundhed. Puljen skal medvirke til styrkelse af såvel maddannelsen og arbejdet med madkultur i folkeskolen, som formidlingen af læring om mad som en del af den danske kultur.
Målet med puljen er at få udviklet modeller, værktøjer og metoder i arbejdet med studievalgsportfolio, som vil kunne bruges i den konkrete praksis i udskolingen.
På satspuljeaftalen for 2016 blev der afsat 20,8 millioner kroner i perioden 2016-2019 til at udvikle og systematisk afprøve konkrete turboforløb for ikke-uddannelsesparate elever i 8. klasse.
Et af initiativerne i regeringens parallelsamfundsudspil er at indføre obligatoriske sprogprøver i 0. klasse. Undervisningsministeriet igangsætter i denne sammenhæng et forsøgs- og udviklingsprogram om sprogprøver i 0. klasse.
Der blev med satspuljeaftalen for 2016 afsat 20,8 millioner kroner i perioden 2016-2019 til at udvikle og systematisk afprøve turboforløb for fagligt udfordrede elever i udskolingen. Nu kan skoler tilmelde sig den tredje og sidste forsøgsrunde, som gennemføres i skoleåret 2018/2019.