Oversigt over tidligere udmeldte puljer.
I FGU er det centralt, at der skal være fokus på elevens læring og progression. Undervisningen skal være tilrettelagt med synlige læringsmål for eleven, og elev og lærere skal arbejde systematisk med dokumentation af elevens læring med henblik på at fastholde og synliggøre elevens læring og progression. Den pædagogiske ledelse spiller en vigtig rolle i at understøtte dette.
Med "Aftale om bedre veje til uddannelse og job" fra den 13. oktober 2017 blev der afsat midler til kompetenceløft af lærere og ledere på FGU-institutionerne i perioden 2019 til 2022.
FGU skal tilbyde en helhedsorienteret og inkluderende indsats over for ordblinde elever samt et ordblindevenligt undervisningsmiljø. Det kræver en samlet strategisk og organisatorisk indsats at få skabt en hensigtsmæssig anvendelse af læsevejledere og skabt et miljø, der kan understøtte ordblinde elever og elever med andre læse- og skrivevanskeligheder.
FGU skal blandt andet være kendetegnet af en praksisbaseret, helhedsorienteret og inkluderende didaktik. Denne pulje understøtter udviklingen af praksis-/produktionsbaserede undervisningsforløb i FGU.
FGU skal blandt andet være kendetegnet af en praksisbaseret, helhedsorienteret og inkluderende didaktik. Denne pulje understøtter udviklingen af praksisbaserede undervisningsforløb i FGU.
Loven og bekendtgørelsen om FGU giver mulighed for fjernundervisning. Fjernundervisning skal gennemføres efter uddannelsens læreplaner, som blandt andet adskiller sig fra andre uddannelsesområder ved, at FGU-undervisningen skal være kendetegnet af en praksisbaseret, helhedsorienteret og inkluderende didaktik. Denne pulje understøtter udviklingen af FGU-didaktik i fjernundervisning.
FGU skal tilbyde et inkluderende læringsmiljø. Det inkluderende læringsmiljø udfordres på nogle FGU-institutioner af unge med en grænsesøgende adfærd. Denne pulje understøtter udfordrede skolers arbejde med det inkluderende læringsmiljø.