Temaet om frihed, ledelse og profession er afrapporteret i fire faktaark, der omhandler ledelse og styringsmæssige rammer i skolen, pædagogisk ledelse og samarbejde, faglig selvtillid, anerkendelse og kompetenceudvikling samt pædagogernes arbejde i folkeskolen.
Hovedresultater
- 93 procent af lederne svarer, at de er enige eller meget enige i, at de normalt kan finde løsninger, hvis de oplever udfordringer i deres arbejde. Flere ledere på frie grundskoler (55 procent) end folkeskoler (38 procent) svarer meget enig.
- 58 procent af lederne vurderer, at omfanget af deres ledelsesopgave er stort, men overkommelig, mens 30 procent vurderer, at det er for stort.
- 75 procent af lærerne er enige eller meget enige i, at de på skolen drøfter undervisningsaktiviteter med hinanden for at forbedre dem.
- 78 procent af lærerne på de frie grundskoler er enige eller meget enige i, at medarbejderne involveres i de beslutninger, der træffes vedrørende skolen. Det samme gælder for 57 procent af lærerne i folkeskolen.
- 99 procent af lærerne i de frie grundskoler og 94 procent af lærere på folkeskoler er meget enige eller enige i, at de har faglig frihed til at tilrettelægge undervisningen.
- 43 procent af lærerne og 47 procent af pædagogerne oplever i høj eller meget høj grad et kompetenceudviklingsbehov inden for arbejdet med elever med særlige behov. 5 procent af lærerne og 8 procent af pædagogerne oplever ikke aktuelt et kompetenceudviklingsbehov.
- Flest pædagoger deltager i dansk- og matematikundervisningen (79 procent og 72 procent). De tre klassetrin, som flest pædagoger er tilknyttet, er børnehaveklassen (35 procent), 1. klasse (34 procent) og 2. klasse (42 procent).
- 63 procent af pædagogerne gennemfører dagligt eller ugentligt undervisning alene.
- Inklusion af elever med særlige behov er dét område, hvor flest pædagoger oplever at have behov for kompetenceudvikling (47 procent).
En mere detaljeret beskrivelse af resultaterne findes i faktaarkene.
Resultater fra Grundskolepanelet
- Faktaark om ledelse og styringsmæssige rammer i skolen (pdf)
- Faktaark om pædagogisk ledelse og samarbejde (pdf)
- Faktaark om faglig selvtillid, anerkendelse og kompetenceudvikling (pdf)
- Faktaark om pædagogernes arbejde i folkeskolen (pdf)
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler. Panelet består af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler, hvor ledere, lærere der underviser i dansk og matematik på 2., 4., 6. og 8 klassetrin samt elever i 4., 6. og 8. klasse bliver spurgt ind til deres oplevelser inden for forskellige temaer. I folkeskolerne deltager pædagoger, som indgår i undervisningen, også i undersøgelsen.