Et bredt udvalg af redskaber og evalueringsmetoder skal bidrage til en stærk evalueringskultur.
Det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem skal skabe en stærkere evalueringskultur i folkeskolen, der gør det nemmere at støtte alle elevers faglige og alsidige udvikling.
Læs om Folkeskolens Nationale Overgangstest, Folkeskolens Nationale Færdighedstest samt frivillige adaptive test.
En række test- og screeningsværktøjer skal hjælpe med at opdage elever med sprog- og læsevanskeligheder, så de kan få støtte tidligt i deres skolegang.
Fra skoleåret 2025/2026 skal alle elever screenes for læsevanskeligheder i 1. klasse.
Fra skoleåret 2024/25 får skolerne et redskab til screening for tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse. Det skal hjælpe til en tidlig opsporing, så alle elever bliver så dygtige, de kan.
En mærkning af test skal give skoler og kommuner et bedre overblik over test fra offentlige og private leverandører.
Meddelelsesbogen erstatter elevplanen, og skal bruges i dialogen mellem skole, forældre og elever. Den skal indeholde få væsentlige fokuspunkter.
Skolen skal vurdere elevernes uddannelsesparathed ud fra elevens faglige, personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger.
Skoleudviklingssamtaler erstatter kvalitetsrapporter og er en ramme for dialogen mellem kommunen og skolen om skolens udviklings- og indsatsområder.
Kommunerne skal tidligt have mulighed for at opdage skoler, der har eller er i risiko for at få udfordringer med faglig kvalitet, fravær eller trivsel.
Folkeskoleforligskredsen har igangsat forsøg med nye karakter- og bedømmelsesformer, der skal undersøge hvordan karaktersystemer påvirker elevernes trivsel og motivation.
Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse.
I test- og evalueringsbanken kan skolerne finde viden om formativ evaluering og konkrete feedbackredskaber, som kan tilpasses alle klassetrin.