Folkeskoler med kvalitetsudfordringer skal opdages hurtigt, så kommunalbestyrelser, kommunale forvaltninger og skoler kan sætte tidligt ind med indsatser, der kan vende udviklingen.
For at kommunerne tidligt kan finde frem til de skoler, der har eller er i risiko for at få udfordringer med faglig kvalitet, fravær eller trivsel, gennemgår Styrelsen for Undervisning og Kvalitet hvert år folkeskolernes faglige og trivselsmæssige resultater. På den baggrund identificerer styrelsen de skoler, der har tegn på bekymrende kvalitet, samt de skoler, der har vedvarende dårlig kvalitet og skal udtages i kvalitetstilsyn.
Kommunalbestyrelser, der har folkeskoler med bekymrende kvalitet, får hvert år et orienteringsbrev om skolerne fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Kommunerne forventes at arbejde med kvaliteten på de pågældende skoler for at undgå, at skolerne udvikler vedvarende dårlig kvalitet. Det er op til kommunalbestyrelsen at beslutte hvilke initiativer, der eventuelt skal sættes i gang. Kommunen skal ikke orientere styrelsen om eventuelle initiativer eller indsatser.
Indikatorer for bekymrende kvalitet og i kvalitetstilsynet
I tabellen herunder fremgår de datakilder, der bruges til identifikation af skoler med bekymrende kvalitet samt skoler, der skal undersøges nærmere med henblik på eventuel at blive udtaget i kvalitetstilsyn.
Skoler med bekymrende kvalitet |
Kvalitetstilsynet |
|
Bundne prøver i 9. klasse |
Det seneste skoleår | De seneste to skoleår |
Socioøkonomisk reference for
|
Det seneste skoleår | De seneste to skoleår |
Elevfravær |
Det seneste skoleår |
- |
Nationale test i dansk og matematik |
Kun skoler uden udskoling: Det seneste skoleår | Alle skoler: De seneste to/tre skoleår |
Overgang til ungdomsuddannelse |
- | De seneste to skoleår |
Trivsel |
- | Udviklingen i de seneste to skoleår |
Konkrete grænseværdier for skoler med bekymrende kvalitet i skoleåret 2023/2024 (pdf)
Indikatorernes grænseværdier skal sikre, at antallet af skoler på udtrækningstidspunktet samlet set ikke overstiger 10 procent af alle folkeskoler, inklusive skoler der er udtaget i kvalitetstilsynet.
Folkeskoler, der flere år i træk skiller sig ud på en indikator for bekymrende kvalitet, kan udtages i kvalitetstilsynet, hvis styrelsen ud fra en konkret vurdering finder, at skolen har vedvarende dårlig kvalitet.
Kvalitetstilsyn
Hvert år gennemgår Styrelsen for Undervisning og Kvalitet folkeskolernes faglige og trivselsmæssige resultater for at finde frem til de skoler, der kan have vedvarende kvalitetsudfordringer. Skoler, der efter en nærmere analyse og dialog med kommunen vurderes at have vedvarende dårlig kvalitet, udtages til tilsyn. Skoler, der udtages i tilsyn, kan få rådgivning fra styrelsens læringskonsulenter.
Gennem dialog og målrettede rådgivningsindsatser får kommunen og skolen støtte til at få vendt en negativ udvikling. Det kan være på skoler, hvor mange elever mistrives eller har for lave resultater i folkeskolens afgangsprøver.
Lovgivning og relevante paragraffer
- Tilsyn med folkeskolers kvalitetsudvikling: § 57d, stk. 2
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Orienteringerne om skoler med bekymrende kvalitet er et af mange initiativer under den politiske aftale om fremtidens evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:
- bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet
Aftalen om fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen