Hop til indhold

Et grundigt kendskab til elevernes styrker og svagheder er fundamentet for at kunne støtte og stimulere alle elever, så de får det bedste ud af deres skolegang. Gode redskaber til test, evaluering og skoleudvikling skal understøtte en folkeskole, der skaber trivsel og stærke faglige resultater. Det er centralt både for børnenes liv og for samfundet som helhed.

Redskaber og evalueringsmetoder

Redskaberne og metoderne omfatter blandt andet:

Aftale om evaluerings- og bedømmelsessystemet

Evaluerings- og bedømmelsessystemet er vedtaget af Folkeskoleforligskredsen (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) i efteråret 2021.

Lovgivning og relevante paragraffer

Folkeskoleloven:
  • Om ordblindetest og børn med læsevanskeligheder § 3 b
  • Om sprogvurdering § 11
  • Om uddannelsesvejledning § 7 a
  • Om meddelelsesbogen § 13 b
  • Om skoleudviklingssamtalen § 40 a
Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år:
  • Om vurdering af uddannelsesparathed kapitel 1 c

 

Sidst opdateret: 14. august 2025