Et grundigt kendskab til elevernes styrker og svagheder er fundamentet for at kunne støtte og stimulere alle elever, så de får det bedste ud af deres skolegang. Gode redskaber til test, evaluering og skoleudvikling skal understøtte en folkeskole, der skaber trivsel og stærke faglige resultater. Det er centralt både for børnenes liv og for samfundet som helhed.
Redskaber og evalueringsmetoder
Redskaberne og metoderne omfatter blandt andet:
- Folkeskolens Nationale Overgangstest (i skoleårene 2022/23 til 2025/26)
- Risikotest for ordblindhed (emu.dk)
- Screening for læsevanskeligheder (emu.dk)
- Sprogvurdering (emu.dk)
- Screening for høj begavelse
- Meddelelsesbog til dialog mellem skole og hjem
- Skoleudviklingssamtaler og opfølgning mellem skoler og kommuner
- Orienteringer om skoler med bekymrende kvalitet
- Skoler med bekymrende kvalitet og kvalitetstilsynet
Aftale om evaluerings- og bedømmelsessystemet
Evaluerings- og bedømmelsessystemet er vedtaget af Folkeskoleforligskredsen (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) i efteråret 2021.
Lovgivning og relevante paragraffer
Folkeskoleloven:
- Om ordblindetest og børn med læsevanskeligheder § 3 b
- Om sprogvurdering § 11
- Om uddannelsesvejledning § 7 a
- Om meddelelsesbogen § 13 b
- Om skoleudviklingssamtalen § 40 a
Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år:
- Om vurdering af uddannelsesparathed kapitel 1 c