Frem mod skolealderen gennemgår børn en stor sproglig udvikling, og i skolen møder de nye sproglige udfordringer. Det er derfor afgørende for elevernes faglige udvikling, at skoler tidligt bliver opmærksomme på elever, der har sprog- og læsevanskeligheder.
Hvis skolen opdager elevernes udfordringer tidligt, kan de hurtigt sætte ind med støtte og hjælp, så eleverne kan klare sig bedst muligt.
Skolerne skal i de kommende år benytte følgende test- og evalueringsredskaber til at identificere elever med sprog- og læsevanskeligheder:
- Sprogvurdering i børnehaveklasse
- Screening for læsevanskeligheder i 1. klasse
- Risikotest for ordblindhed
- Ordblindetesten
På emu.dk kan du finde samlet information om de forskellige test- og evalueringsredskaber samt viden og inspiration til at tilrettelægge en undervisning, der imødekommer elevernes behov og skaber gode deltagelsesmuligheder for elever med ordblindhed og andre læsevanskeligheder i undervisningen. Derudover er der også en lang række Viden Om-pakker, hvor du kan finde vidensoverblik og materialer til brug i den pædagogiske praksis.
Læs mere om ordblindhed og andre læsevanskeligheder (emu.dk)
Sprogvurdering i børnehaveklassen
Alle elever skal sprogvurderes i starten af børnehaveklassen, så de kan komme sikkert videre i deres tale- og skriftsproglige udvikling. Sprogvurderingen giver et indblik i elevernes sproglige udgangspunkt ved start i børnehaveklassen, og resultaterne kan bruges til at tilrettelægge en undervisning, der imødekommer klassens samlede behov.
Alle folkeskoler skal anvende Børne- og Undervisningsministeriets obligatoriske sprogvurderingsredskab, som sikrer en ensartet og systematisk vurdering af elevernes sprog. Sprogvurderingen bør gennemføres i uge 38-41, da det er her, resultatet vil være mest retvisende.
Det er obligatorisk at sprogvurdere elever i folkeskolens børnehaveklasser med det nationale, digitale sprogvurderingsredskab i efteråret. Dette gælder både almen- og specialtilbud. Det er op til skolen at beslutte, hvordan sprogvurderingen tilrettelægges, herunder at skabe nogle hensigtsmæssige rammer omkring gennemførslen.
I tilfælde af børn med fx svære fysiske eller mentale handicap må den konkrete tilrettelæggelse af sprogvurderingen bero på en konkret pædagogisk vurdering. Folkeskoler, der er underlagt krav om sprogprøver, er undtaget og kan selv vælge, om de vil gennemføre sprogvurderingen.
Det er også muligt at gennemføre en individuel, opfølgende sprogvurdering og gentage den digitale sprogvurdering i foråret. Dette er frivilligt.
Læs mere om sprogvurderingen (emu.dk)
Gå til sprogvurderingsredskabet (sprogvurdering.dk)
Screening for læsevanskeligheder i 1. klasse
Fra skoleåret 2025/2026 er det obligatorisk at screene alle elever for læsevanskeligheder i 1. klasse.
Screeningen skal både hjælpe skolerne med tidligt at identificere elever med læsevanskeligheder og yde dem faglig støtte samt danne grundlag for at vurdere behovet for at tilbyde Risikotest for ordblindhed. Screening for læsevanskeligheder bør gennemføres i uge 45-46, da det er her resultatet vil være mest retvisende.
Screening for læsevanskeligheder er obligatorisk at gennemføre for alle elever i folkeskolen, herunder elever i specialklasser og på specialskoler. Det er ligeledes obligatorisk at bruge ministeriets digitale redskab til gennemførslen.
Det er op til skolen at beslutte, hvordan læsescreeningen tilrettelægges, herunder at skabe nogle hensigtsmæssige rammer omkring gennemførslen. I tilfælde af børn med fx svære fysiske eller mentale handicap må den konkrete tilrettelæggelse af læsescreeningen bero på en konkret pædagogisk vurdering.
Læs mere om screening for læsevanskeligheder (emu.dk)
Gå til screeningsredskabet (læs1.dk)
Risikotest for ordblindhed
Det er obligatorisk at tilbyde elever med tegn på specifikke læsevanskeligheder Risikotest for ordblindhed senest i slutningen af 1. klasse. Som følge heraf er det obligatorisk at tilbyde Risikotest for ordblindhed til elever, hvis resultat i Screening for læsevanskeligheder indikerer vanskeligheder med ordlæsning. Også selvom de tidligere har taget risikotesten. Elever med en ordblind forælder skal ligeledes tilbydes testen, medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre vurderer, at der ikke er behov herfor (§3 b i Folkeskoleloven).
Risikotest for ordblindhed kan bruges til at udpege elever, som er i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, så eleverne kan få den nødvendige støtte og forebyggende indsats tidligt i deres skoleforløb.
Læs mere om Risikotest for ordblindhed (emu.dk)
Gå til Risikotest for ordblindhed (uvm.dk)
Ordblindetesten
Ordblindetesten kan identificere elever med ordblindhed fra marts i 3. klasse og op i grundskolen, på ungdomsuddannelser, videregående uddannelser samt voksenuddannelser.
Ordblindetesten er et vigtigt redskab til at sikre, at personer med ordblindhed får den rette støtte og kan deltage på lige vilkår i skole, uddannelse og arbejdsliv.
Elever med læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed, skal tilbydes en ordblindetest.
Læs mere om Ordblindetesten (emu.dk)
Gå til Ordblindetesten (ordblindetest.dk)
Centrale regler
Folkeskoleloven:
• § 3 b, stk. 1, om screening for læsevanskeligheder
• § 3 b, stk. 2, om risikotest for ordblindhed
• § 3 b, stk. 3, om ordblindetest
Læs Lov om folkeskolen (retsinformation.dk)
Bekendtgørelse om formål, kompetencemål og opmærksomhedspunkter i børnehaveklassen (Fælles Mål):
• § 3 om obligatorisk sprogvurdering