Hop til indhold

Om trivselsmåling i folkeskolen

Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse. Det gælder også for specialskoler, behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem.

Trivselsmålingen giver eleverne mulighed for at give deres synspunkter til kende omkring blandt andet undervisningen, deres relationer til andre på skolen og deres tilhørsforhold til skolen. Målingen undersøger ikke elevernes generelle trivsel men elevernes skoletrivsel. 

Trivselsmålingen har to hovedformål:

  • At følge udviklingen i elevernes trivsel på nationalt plan
  • At fungere som et redskab for skolerne og kommunerne til at måle, følge op på og arbejde med elevernes trivsel via lokale indsatser på kommune-, skole- og klasseniveau.

Trivselsmålingens resultater skal indgå i skolernes undervisningsmiljøvurdering.

Målingen

Målingen gennemføres som udgangspunkt hvert år mellem d. 20. januar og d. 20. marts.

Målingen foregår med et elektronisk spørgeskema, som eleverne åbner med deres UNI•Login. Der er to spørgeskemaer: 

For alle elever er det muligt at bruge en højtlæsningsfunktion til at få spørgsmålene læst op.

Indholdet i trivselsmålingen er udviklet på baggrund af anbefalinger fra en ekspertgruppe om elevers trivsel.

Måleværktøj

Til gennemførelse af trivselsmålingen stiller ministeriet Børne- og Undervisningsministeriets Trivselsværktøj (nationaltrivsel.dk) til rådighed gratis for kommunerne.

Folkeskoleforligskredsen har besluttet at gøre det obligatorisk for folkeskolerne at anvende Børne- og Undervisningsministeriets Trivselsværktøj til gennemførelse af den nationale trivselsmåling fra og med skoleåret 2018/2019. Loven blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget d. 25. april 2019.

Indførelse af obligatorisk anvendelse af trivselsværktøjet betyder, at kommunen ikke længere har valgfrihed til at vælge et måleredskab fra anden leverandør til gennemførelse af den nationale trivselsmåling. 

Forud for målingen

Forud for, at trivselsmålingen gennemføres, er arbejdet med at planlægge en proces for målingen og forberede eleverne til målingen vigtigt. Der kan også være hensyn at tage i forhold til for eksempel svære ord, følelsesmæssige reaktioner hos eleverne og elever i de yngste klasser samt elever med særlige behov, som med fordel kan indgå i forberedelsen.

Der findes en vejledning med vigtige informationer om trivselsmålingen henvendt til det pædagogiske personale, ledelse og skolebestyrelse. Vejledningen kan understøtte skolens arbejde med at forberede og gennemføre målingen. Læs vejledningen for trivselsmåling (pdf).

Adgang til resultaterne

Skolen får adgang til trivselsmålingens resultater i Børne- og Undervisningsministeriets Datavarehus med login til systemet ca. en uge efter den officielle indsamlingsperiodes afslutning. 

Skolen kan se skolens og klassernes samlede svar på spørgsmålsniveau samt trivselsmålingens indikatorer på skole- og klasseniveau for 4.-9. klasse. Skolen kan ikke se de enkelte elevers svar.

Resultaterne bliver i slutningen af maj offentliggjort på skoleniveau på uddannelsesstatistik.dk (under emnet ’Elevtrivsel’) sammen med resultaterne på kommuneniveau og landsniveau. Det er ikke muligt at identificere den enkelte elev.

Resultater for klasser med under fem elevbesvarelser er ikke tilgængelige i disse systemer.

Anvendelse af resultaterne

Arbejdet med trivselsmålingens resultater er et supplement til skolens eksisterende trivselsfremmende arbejde på skole- og klasseniveau, men ikke i forhold til enkeltelever. I Børne- og Undervisningsministeriets vejledning findes anbefalinger til, hvordan skolen anvender og følger op på resultaterne af trivselsmålingen. Læs vejledningen om resultaterne af trivselsmålingen (pdf).

Ministeriet behandler udelukkende de enkelte elevers svar på trivselsmålingen til videnskabeligt og statistisk brug. Ministeriet bruger derfor ikke de enkelte elevers svar til konkret sagsbehandling eller til at kontakte den enkelte elev.

Præsentation af resultaterne for elever og forældre

Der foreligger ikke en fast procedure for, hvordan  elever og forældre skal orienteres om resultatet af trivselsmålingerne. Det er op til kommunen eller eventuelt den enkelte skoles ledelse at beslutte formen herfor. Men det vil være naturligt, at eleverne får præsenteret klassens samlede resultater af deres lærer eller pædagog. Forældrene kan få præsenteret klassens resultater af enten læreren eller skolelederen på for eksempel et forældremøde. Formålet er, at forældrene indgår i en dialog med skolen og støtter aktivt op om indsatser for at styrke elevernes trivsel. 

Forældre og elever har mulighed for at se resultater for egen eller andre skoler på uddannelsesstatistik.dk.

Brug for hjælp til arbejdet med trivselsmålingen? 

Ved spørgsmål, som ikke besvares her, kan der tages kontakt til:

  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende spørgsmål til bekendtgørelse og gennemførsel. Kan kontaktes via: trivsel@stukuvm.dk
  • Styrelsen for It og Læring (STIL) vedrørende databeskyttelse og teknisk support på telefon i måleperioden (20. januar til 20. marts): 35 87 83 00 eller via kontaktformularen.

Lovgivning og relevante paragraffer

  • Skolens ansvar for gennemførsel af trivselsmålinger: § 56 b
  • Obligatorisk brug af Styrelsen for It og Lærings trivselsredskab: § 56 b, stk. 2.

Ofte stillede spørgsmål

Trivselsmåling

Opdateret 12/08 2024 kl. 11:23

Opdateret 12/08 2024 kl. 11:31

Opdateret 12/08 2024 kl. 11:31

Opdateret 22/07 2021 kl. 15:14

Opdateret 18/04 2023 kl. 10:45

Opdateret 18/04 2023 kl. 10:45

Opdateret 22/07 2021 kl. 15:14

Opdateret 17/01 2019 kl. 08:12

Opdateret 12/08 2024 kl. 11:34

Opdateret 13/06 2019 kl. 09:55

Opdateret 12/08 2024 kl. 11:41

Opdateret 12/08 2024 kl. 11:41

Opdateret 18/04 2023 kl. 10:47

Opdateret 17/01 2019 kl. 08:13

Opdateret 08/05 2019 kl. 14:57

Opdateret 12/08 2024 kl. 11:52

Opdateret 15/03 2023 kl. 13:03

Opdateret 17/02 2023 kl. 10:46

Sidst opdateret: 17. januar 2025