Hop til indhold

Fra start 2023 påbegyndte et arbejde med at udvikle et redskab med tjeklister til at screene elever i 1. klasse for tegn på høj begavelse. Redskabet med tjeklister skal anvendes for tidligt at opdage de elever, som kan komme til at opleve udfordringer som følge af deres høje begavelse.

Tjeklisterne er en del af aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Folkeskolen og elever med høj begavelse

Det er et centralt mål, at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Dette omfatter også elever med høj begavelse.

Når elever med høj begavelse bliver opdaget tidligt, øger det skolernes mulighed for at møde disse elever med forståelse for deres særlige faglige forudsætninger. Det skal bidrage til, at risikoen for udfordringer eller decideret mistrivsel hos den enkelte elev minimeres.

Udvikling af tjeklister til screening af elever i 1. klasse

I efteråret 2022 nedsatte Børne- og Undervisningsministeriet en ekspertgruppe til at udvikle et redskab med tjeklister til screening for tegn på høj begavelse i 1. klasse.

Redskabet indeholder også en vejledning til, hvordan tjeklisterne  skal anvendes.

Redskabet forventes at blive offentliggjort i foråret 2024, så skolerne kan bruge det fra skoleåret 2024/2025.

Ekspertgruppen

Ekspertgruppen består af videnspersoner, praktikere og interessenter på skoleområdet. Deres arbejde tager udgangspunkt i viden og erfaringer fra eksisterende tjeklister.

Ekspertgruppen har fået konsultativ bistand og faglig sparring fra en arbejdsgruppe bestående af videnspersoner, interessenter og repræsentanter fra folkeskolens parter.

Ekspertgruppens medlemmer

  • Forperson Poul Nissen, rådgivende psykolog, dr. phil.
  • Charlotte Dyreborg Madsen, ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet og lektor ved Professionshøjskolen UCN
  • Peter Grubert, formand for Begavet med Glæde
  • Anne Harrits, leder af Akademiet for Talentfulde Unge | Midt og Junior Talent Vest
  • Dea Franck, privatpraktiserende psykolog
  • Ole Lerke, skoleleder på Bohrskolen, Esbjerg
  • Miv Munksgaard, lærer på Ålholm Skole, København
  • Kate Brogaard, lærer på Nørre Boulevard Skolen, Holstebro

Arbejdsgruppens medlemmer

  • Ole Kyed, privatpraktiserende psykolog
  • Kirsten Baltzer, ekstern lektor ved Aarhus Universitet
  • Jan Andreasen, koordinator i Videnscenter for børn med særlige forud-sætninger, Gentofte Kommune
  • Lasse Hønge Flarup, sektionsleder af Børn og Ungeenhed, Aarhus Kommune
  • Julie Ninn-Hansen, repræsentant for Dansk Psykolog Forening
  • Jeppe Dørup, repræsentant for Danmarks Lærerforening
  • Frederikke von Wieding, repræsentant for Skolelederforeningen
  • Peter Brixen, repræsentant for Børne- og Kulturchefforeningen
  • Kasper Nordborg Kiær, repræsentant for KL
  • Oskar Sommer, repræsentant for Danske Skoleelever
  • Grethe Bremer, repræsentant for Skole og Forældre
  • Trine Ankerstjerne, repræsentant for BUPL

Intelligenstest skal hjælpe med at afdække, om eleven har høj begavelse

Fra skoleåret 2024/25 skal de elever, som ud fra redskabet  vurderes at udvise tegn på høj begavelse, tilbydes  en anerkendt intelligenstest for at afdække, om eleven har høj begavelse.

Skolens leder kan også i helt særlige tilfælde vurdere, at det er relevant at intelligensteste en elev, selvom eleven ikke er faldet ud i redskabet.
Intelligenstest skal tilbydes via pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) eller en tilsvarende funktion i kommunen.

Lokalt besluttede undervisningsaktiviteter til elever med høj begavelse

Skolerne og kommunerne får med redskabet bedre mulighed for at styrke den tidlige opsporing af de elever, som oplever udfordringer og mistrivsel som følge af høj begavelse.

På den måde bliver det nemmere for lærere og pædagogisk personale at igangsætte relevante undervisningsaktiviteter og målrettet undervisningsdifferentiering på et tidligt tidspunkt, så elever støttes  at udvikle sig svarende til deres faglige forudsætninger.

Fra 2024 igangsætter Børne- og Undervisningsministeriet en vejledningsindsats, der skal understøtte skolernes arbejde med elever med tegn på høj begavelse. Skolerne får blandt andet vejledning om brug af redskabet og hensigtsmæssig tilrettelæggelse af undervisning for elever med høj begavelse.

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Det nye redskab til screening for tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse er ét af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Sidst opdateret: 11. december 2023