Hop til indhold

På 8., 9. og 10. klassetrin skal eleverne have standpunktskarakterer. Standpunktskarakterer gives mindst to gange om året, hvor elevens præstation og standpunkt skal bedømmes på grundlag af de faglige krav til de enkelte fag på det tidspunkt, karaktererne gives.

Skolens leder kan med skolebestyrelsens godkendelse beslutte at give standpunktskarakterer i kombination med anden feedback til elever på 6. og 7. klassetrin. Standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin skal ikke indberettes.

Sådan fastsættes standpunktskarakterer

Standpunktskarakterer er udtryk for elevernes faglige niveau på det tidspunkt, karaktererne gives.

Standpunktet fastsættes i forhold til de faglige mål, som gælder for det enkelte fag. Det betyder, at standpunktskarakterer gives ud fra lærerens vurdering af, i hvor høj grad eleven opfylder fagets kompetencemål.

Elevens arbejdsindsats eller opførsel i klassefællesskabet indgår som udgangspunkt ikke i grundlaget for karaktergivningen. Hvis faget har mål, der omfatter disse evner, indgår de i karaktergivningen.

Standpunktskarakterer i 8. og 9. klasse

I 8. og 9. klasse skal der gives standpunktskarakterer i følgende fag og fagområder, uanset om eleven skal til prøve eller ej:

I dansk gives der fire standpunktskarakterer:

  • Læsning
  • Retskrivning
  • Skriftlig fremstilling
  • Mundtlig dansk 

I matematik gives der tre standpunktskarakterer:

  • Matematik uden hjælpemidler
  • Matematik med hjælpemidler
  • Mundtlig matematik

I sprogfagene engelsk, tysk og fransk gives to standpunktskarakterer:

  • Mundtlig
  • Skriftlig

Vær opmærksom på, at eleven skal have standpunktskarakterer i både mundtlig og skriftlig engelsk, selvom den skriftlige prøve i engelsk udgår fra skoleåret 2025/2026

I hvert af fagene nedenfor gives én standpunktskarakter:

  • Fysik/kemi
  • Biologi
  • Geografi

Vær opmærksom på, at eleven skal have standpunktskarakterer i alle tre fag, selvom der afsluttes med en fællesprøve.

I hver af fagene nedenfor gives én standpunktskarakter:

  • Historie
  • Samfundsfag
  • Kristendomskundskab

I idrætsfaget gives én standpunktskarakter.

Vær opmærksom på, at eleven skal have standpunktskarakterer, selvom idræt fra skoleåret 2025/2026 ikke længere afsluttes med prøve.

I valgfagene gives én standpunktskarakter. Der gives alene karakter i det valgfag, eleven modtager undervisning i.

Standpunktskarakterer for elever i juniormesterlære i 8. og 9. klasse

Elever i juniormesterlære er også omfattet af reglerne for standpunktskarakterer. Standpunktskarakterer gives alene i de fag, eleven modtager undervisning i.

Standpunktskarakterer i 10. klasse

I 10. klasse gives der standpunktskarakterer i følgende fag og fagområder.

Elever, der vælger at aflægge folkeskolens 9. klasseprøver i 10. klasse, skal gives standpunktskarakterer ud fra det valgte prøveniveau.

I dansk gives to standpunktskarakterer:

  • Skriftlig fremstilling
  • Mundtlig dansk

I matematik gives to standpunktskarakterer:

  • Mundtlig
  • Skriftlig

I sprogfagene engelsk, tysk og fransk gives to standpunktskarakterer:

  • Mundtlig
  • Skriftlig

I fysik/kemi gives én standpunktskarakter.

Udtalelse i idræt i 10. klasse

Elever i 10. klasse skal have en udtalelse i idræt to gange om året. Den sidste udtalelse skal vedlægges elevens prøvebevis.

Tidspunkt for afgivelse af standpunktskarakterer

De sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart før den skriftlige prøvetermin påbegyndes og skal afspejle elevens faglige standpunkt på dette tidspunkt. Det gælder både 8., 9. og 10. klassetrin.

Skolelederen kan beslutte, at de sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart inden de mundtlige prøver starter. Det gælder de fag eller dele af fag, der ikke afsluttes med en skriftlig prøve.

Elever og forældre skal informeres om standpunktskaraktererne, når de er givet. Skolerne indberetter standpunktskarakterer til Styrelsen for It og Læring umiddelbart efter afgivelse og senest 1. december og 1. juni via deres egne systemer.

Den sidst afgivne standpunktskarakter overføres til det bevis elever får, når de forlader folkeskolen. Det samme gælder for prøvefag i 10. klasse.

Undtagelse for standpunktskarakterer

Alle elever i folkeskolens 8.-10. klasse er omfattet af reglerne for afgivelse af standpunktskarakterer. Er der ikke umiddelbart grundlag for at give standpunktskarakterer kan der af skolen gennemføres ekstraordinære prøver/test eller særlige samtaler.

Tidligere karakterer kan inddrages i karaktergivningen, men de kan ikke stå alene, da eleven skal vurderes ud fra det niveau, som følger af målene for faget på tidspunktet for karaktergivningen. Udgangspunktet er dermed, at alle skal have en karakter for de fag, de modtager undervisning i, også fx ved fravær.

Der skal ikke gives standpunktskarakterer i fag, eleven er fritaget for efter reglerne herom. Det følger dog af reglerne i specialundervisningsbekendtgørelsen, at en karakter i et eller flere fag kan erstattes af en skriftlig udtalelse efter aftale med eleven og forældrene. Udtalelsen skal omhandle elevens standpunkt og bygge på, i hvor høj grad eleven har nået de mål, som blev opstillet for elevens læring i det pågældende fag. Hvis en skriftlig udtalelse erstatter karaktergivningen, skal udtalelsen medtages på elevens bevis.

Læs mere om karakterværdier og undtagelseskoder (viden.stil.dk)

Vær opmærksom på, at der er forskel på fritagelse for fag og fritagelse for prøve, herunder prøveaflæggelse på særlige vilkår. Er eleven fritaget for et fag, kan eleven ikke aflægge prøve – heller ikke på et senere tidspunkt eller senere klassetrin. Hvis en eller flere obligatoriske prøver ikke aflægges, kan eleven ikke bestå folkeskolens afgangseksamen og dermed ikke opnå direkte adgang til en ungdomsuddannelse. Dette gælder også den praktisk-musiske prøve, der skal aflægges ved afslutningen af undervisningen på 8. klassetrin.

Læs mere om obligatoriske og frivillige prøver på 8.-10. klassetrin

Du kan også læse mere om prøver på særlige vilkår og fritagelser fra prøver 

Særligt for friskoler og private grundskoler

Der er ikke krav om, at prøveafholdende frie skoler giver standpunktskarakterer i 8., 9. eller 10. klasse. Den enkelte skole har frihed til at beslutte, om den vil bruge standpunktskarakterer og hvor mange. Hvis skolen vælger at bruge standpunktskarakterer, beslutter skolen selv, om de skal gives i samme omfang som i folkeskolen, eller om skolen vil give færre eller flere standpunktskarakterer.

Vælger en fri skole at bruge standpunktskarakterer med det formål, at skolens elever skal have de samme muligheder for adgang til ungdomsuddannelserne som elever i folkeskolen, skal karaktergivningen følge folkeskolelovens regler.

Standpunktskaraktererne skal indberettes via skolens egne systemer til Styrelsen for It og Læring umiddelbart efter afgivelse, dog senest den 1. december og den 1. juni. Giver skolen kun standpunktskarakterer én gang, vil det være fristen den 1. juni, der er seneste tidspunkt for indberetning.

Vejledning til afgivelse af standpunktskarakterer

I vejledningen ’Standpunktskarakterer i folkeskolen’ finder du information om de lovgivningsmæssige krav, der er til standpunktskarakterer og inspiration til, hvordan du kan arbejde med at afgive standpunktskarakterer i din klasse og på din skole. Du finder også eksempler på, hvordan du kan observere og indhente data og observationer i undervisningen med henblik på at kunne vurdere den enkelte elevs faglige standpunkt. Endvidere kan du få inspiration til, hvad du kan gøre i situationer, hvor du finder det vanskeligt at bedømme en elevs faglige standpunkt.

Formålet med vejledningen er at hjælpe lærere og skoleledelser, når der skal afgives standpunktskarakterer ved at uddybe og konkretisere de gældende regler. 

Hent vejledningen om standpunktskarakterer i folkeskolen (pdf) 

Regelgrundlag

Regelgrundlaget fremgår af folkeskolelovens § 5, stk. 3, § 6, stk. 2, 13, stk. 3 § 19 h, stk. 3, vejledningsbekendtgørelsens § 8, specialundervisningsbekendtgørelsens §§ 13-14, prøvebekendtgørelsens bilag 3 og karakterbekendtgørelsen.

Sidst opdateret: 10. september 2025