Undersøgelsen i Grundskolepanelet afdækker rammerne for inkluderende læringsmiljøer, arbejdet med organisering af inkluderende læringsmiljøer, støtte og støttebehov og undervisningsdifferentiering.
Hovedresultater
- Omtrent 14,5 procent af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærere at modtage støtte under ni timer, mens ca. 3,1 procent vurderes at modtage støtte i ni timer eller derover.
- 8,4 procent af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærerne at have uindfriet støttebehov.
- 76 procent af lærerne svarer, at de mindst ugentligt varierer arbejdsformer for at tilgodese elevernes forskellige forudsætninger. Hyppigst anvendte greb til undervisningsdifferentiering er stilladsering af opgaver.
- Tolærerordninger er mere udbredt i folkeskolen end på de frie skoler. 52 procent af lærerne i folkeskolen indgår ugentligt i en tolærerordning. På de frie skoler er tallet 34 procent.
- Undervisningen gennemføres sjældent sammen med kolleger eller vejledere med specialpædagogiske kompetencer. Færre end 20 procent af lærerne i grundskolen har jævnligt en kollega med specialpædagogiske kompetencer med i undervisningen.
- Halvdelen af lærerne og tre fjerdedele af pædagogerne vurderer, at de i høj grad eller meget høj grad kan støtte elever med særlige behov i at indgå i klassefællesskabet.
- 43 procent af lærerne og 47 procent af pædagogerne oplever i høj grad eller meget høj grad et behov for faglig kompetenceudvikling inden for undervisning og inklusion af elever med særlige behov.
En mere detaljeret beskrivelse af resultaterne findes i faktaark.
Resultater fra Grundskolepanelet
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler. Panelet består af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler, hvor ledere, lærere der underviser i dansk og matematik på 2., 4., 6. og 8 klassetrin samt elever i 4., 6. og 8. klasse bliver spurgt ind til deres oplevelser inden for forskellige temaer. I folkeskolerne deltager pædagoger, som indgår i undervisningen, også i undersøgelsen.