Undersøgelsen i Grundskolepanelet afdækker rammerne for inkluderende læringsmiljøer, arbejdet med organisering af inkluderende læringsmiljøer, støtte og støttebehov og undervisningsdifferentiering.
Hovedresultater
- Omtrent 14,5 procent af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærere at modtage støtte under ni timer, mens ca. 3,1 procent vurderes at modtage støtte i ni timer eller derover.
- 8,4 procent af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærerne at have uindfriet støttebehov.
- 76 procent af lærerne svarer, at de mindst ugentligt varierer arbejdsformer for at tilgodese elevernes forskellige forudsætninger. Hyppigst anvendte greb til undervisningsdifferentiering er stilladsering af opgaver.
- Tolærerordninger er mere udbredt i folkeskolen end på de frie skoler. 52 procent af lærerne i folkeskolen indgår ugentligt i en tolærerordning. På de frie skoler er tallet 34 procent.
- Undervisningen gennemføres sjældent sammen med kolleger eller vejledere med specialpædagogiske kompetencer. Færre end 20 procent af lærerne i grundskolen har jævnligt en kollega med specialpædagogiske kompetencer med i undervisningen.
- Halvdelen af lærerne og tre fjerdedele af pædagogerne vurderer, at de i høj grad eller meget høj grad kan støtte elever med særlige behov i at indgå i klassefællesskabet.
- 43 procent af lærerne og 47 procent af pædagogerne oplever i høj grad eller meget høj grad et behov for faglig kompetenceudvikling inden for undervisning og inklusion af elever med særlige behov.
En mere detaljeret beskrivelse af resultaterne findes i faktaark.
Resultater fra Grundskolepanelet
Datadokumentation
Datadokumentation er under udarbejdelse, og vil findes her på hjemmesiden snarest. Indtil da kan spørgsmål vedr. dette stilles på mail: Grundskolepanel@stukuvm.dk.
Undersøgelsens repræsentativitet beskrives også i rammenotatet.
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler. Panelet består af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler, hvor ledere, lærere der underviser i dansk og matematik på 2., 4., 6. og 8 klassetrin samt elever i 4., 6. og 8. klasse bliver spurgt ind til deres oplevelser inden for forskellige temaer. I folkeskolerne deltager pædagoger, som indgår i undervisningen, også i undersøgelsen.