Hop til indhold

Formålet er at undersøge, hvordan et karakterfrit læringsmiljø og skriftlig formativ feedback kan bidrage til elevernes motivation og trivsel.

Eleverne skal hverken modtage faglige standpunktskarakterer eller ’hverdagskarakterer’ for diverse opgaver og afleveringer.

Til gengæld skal de modtage skriftlig feedback på deres faglige udvikling.

Skolerne bliver undervejs inviteret til netværksmøder med andre skoler, modtager inspirationsmateriale til arbejdet og får støtte fra styrelsens læringskonsulenter.

Sådan har vi udviklet forsøget

Forsøget med karakterfrihed og skriftlig formativ feedback er udviklet med hjælp fra otte folkeskoler, som i skoleåret 2022/23 deltog i workshops og netværksmøder og arbejdede lokalt med at udarbejde skriftlig formativ feedback. Disse skoler har stadig skullet give standpunktskarakterer.

Forsøget er også udviklet med inddragelse af en arbejdsgruppe i Sammen om Skolen og en faglig følgegruppe, som har diskuteret forsøget og givet indspark til blandt andet rammerne for den skriftlige formative feedback.

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Forsøgsprogrammet med forskellige karakter- og bedømmelsesformer er en delaftale til den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer i aftalen til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Sidst opdateret: 20. februar 2024