Hop til indhold

Formålet er undersøge, hvordan bedømmelsen af elevernes arbejdsindsats kan bidrage til deres motivation og trivsel.

Arbejdsindsats forstås her som

  • elevens deltagelse i undervisningsaktiviteter
  • elevens initiativ og engagement
  • elevens vedholdenhed og fordybelse.

På den baggrund udvikler skolen konkrete kriterier for bedømmelsen, som er tilpasset den lokale kontekst.

Karakteren gives i de enkelte fag.

Skolerne bliver undervejs inviteret til netværksmøder med andre skoler, modtager inspirationsmateriale til arbejdet og får støtte fra styrelsens læringskonsulenter.

Sådan har vi udviklet forsøget

Forsøget med karakterer for arbejdsindsats er udviklet med hjælp fra otte folkeskoler, som i skoleåret 2022/23 har deltaget i workshops og netværksmøder og arbejdet lokalt med dele af indsatsen.

Forsøget er også udviklet med inddragelse af en arbejdsgruppe i Sammen om Skolen og en faglig følgegruppe, som har diskuteret forsøget og givet indspark til blandt andet definitionen af arbejdsindsats.

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Forsøgsprogrammet med forskellige karakter- og bedømmelsesformer er en delaftale til den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer i aftalen til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Sidst opdateret: 20. februar 2024