Hop til indhold

Formatet for folkeskolens fagplaner bygger på anbefalinger fra ekspertgruppen for Fagfornyelsen, som folkeskoleforligskredsen har tiltrådt.

Ekspertgruppen for Fagfornyelsen arbejdede i 2024 intensivt på sine anbefalinger og afleverede sit beslutningsgrundlag til politikerne i slutningen af året. Folkeskoleforligsskredsen bakkede med få justeringer op om ekspertgruppens anbefalinger med den politiske aftale om Fagfornyelsen fra februar 2025.

Anbefalinger til blandt andet format for fagplaner

Helt centralt i ekspertgruppens beslutningsgrundlag er anbefalinger til et nyt format, dvs. en ramme for hvordan fagplanerne for de enkelte fag skal bygges op.

Formatet, består af fem afsnit, som vil gå igen i alle fagplaner.

Fagenes fælles ramme (i ekspertgruppens anbefalinger ’almen del’)

Fagplanerne starter med fagenes fælles ramme, der er ens på tværs af alle fag. Fagenes fælles ramme beskriver folkeskolens formål som afsæt for undervisningen i alle skolens fag. 

Fagets formål

Afsnittet om fagets formål beskriver, hvad undervisningen i det pågældende fag overordnet sigter mod, og hvordan undervisningen bidrager til elevernes faglige og alsidige udvikling og dannelse.

Fagets karakter

Afsnittet om fagets karakter indeholder en kort beskrivelse af, hvad der kendetegner faget i skolen og dets perspektiver på verden, herunder fagets måder at arbejde med fagets indhold og undersøge fænomener. 

Fagets indhold

Afsnittet om fagets indhold beskriver fagets væsentlige indhold (kernestof) og få faglige mål. Afsnittet viser retningen, sammenhængen og progressionen i faget. 

Undervisning og evaluering

Fagplanernes sidste afsnit beskriver væsentlige perspektiver, der kan understøtte lokale pædagogiske og didaktiske refleksioner om planlægning, gennemførsel og udvikling af undervisningen i faget, herunder blandt andet eventuelle test og prøver.

Alle fagplaner suppleres af en undervisningsvejledning med inspiration til, hvordan lærere og børnehaveklasseledere kan arbejde med fagplanerne i praksis.

Ud over forslag til format indeholder ekspertgruppens beslutningsgrundlag anbefalinger til

  • sammenhængen mellem folkeskolens fagplaner og vejledende materiale
  • sammenhængen mellem indholdet i folkeskolens fagplaner og folkeskolens test og prøver
  • sammenhæng mellem folkeskolens fagplaner og læremidler
  • hvordan de nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer fortsat skal indgå i fagplanerne
  • teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskole
  • videre tilrettelæggelse af Fagfornyelsen, herunder et udviklingsprogram.

Læs ekspertgruppens beslutningsgrundlag (pdf)

Læs mere om folkeskoleforligskredsens beslutning om rammerne for det videre arbejde med Fagfornyelsen 

Se layoutet eksempel på format for folkeskolens fagplaner for natur/teknologi (pdf)

Fra format til fagplaner for de enkelte fag

I forlængelse af ekspertgruppens arbejde, har børne- og undervisningsministeren nedsat en rådgivningsgruppe for folkeskolens fagplaner. Rådgivningsgruppen har bl.a. på baggrund af ekspertgruppens anbefalinger til format for fagplaner udviklet en skrivevejledning i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som fagudvalgene skriver udkast til fagplaner på baggrund af.

Læs mere om rådgivningsgruppen for folkeskolens fagplaner

Find skrivevejledningen på siden om fagudvalgene

Baggrund for ekspertgruppens arbejde 

Ekspertgruppen for Fagfornyelsen blev nedsat i forbindelse med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram af 19. marts 2024, hvor det blandt andet blev besluttet at erstatte de nuværende læreplaner med nye fagplaner.

Ekspertgruppens hovedopgave var at udvikle et enkelt format for de nye fagplaner, som skulle tage udgangspunkt i fagenes formål og kernestof. Det skulle ske med udgangspunkt i seks politiske pejlemærker for Fagfornyelsen.

Ekspertgruppen afsluttede sit arbejde med afleveringen af beslutningsgrundlaget i slutningen af 2024. 

Se de politiske pejlemærker for Fagfornyelsen. 

Læs kommissoriet for ekspertgruppen (pdf)

Læs tillæg til kommissorium om teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen (pdf)

Medlemmer af ekspertgruppen for Fagfornyelse (2024)

  • Alexander von Oettingen, rektor, UC Syd (formand)
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut (formand)
  • Ane Qvortrup, professor, Syddansk Universitet
  • Dennis Hornhave, undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Skoletjenesten Kolding/Kolding Stadsarkiv
  • Helle Bjerg, skoleleder, Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg Kommune
  • Ida Geertz-Jensen, Formand for folkeskolesektionen, Dansklærerforeningen, lærer, Slotsparkens Friskole, Jægerspris
  • Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor, Aalborg Universitet
  • Peter Staun Kastholm, direktør, Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser
  • Thomas Illum Hansen, forskningschef, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 

Sådan arbejdede ekspertgruppen for Fagfornyelsen

Ekspertgruppens arbejde var baseret på bred inddragelse og åbenhed og udviklingen af formatet for fagplanerne skete i samarbejde med praksis, folkeskolens parter og øvrige interessenter.

Ekspertgruppen var løbende i dialog med en bred gruppe af aktører i og omkring skolen undervejs i deres arbejde blandt andre elever, lærere og fagdidaktikere, der bidrog med vigtige perspektiver på ekspertgruppens arbejde.

Ekspertgruppen iværksatte blandt andet disse inddragelsesaktiviteter:

  • Et lærerpanel, som bidrog med et vigtigt praksisperspektiv, og som ekspertgruppen har sparret med om deres anbefalinger. 
  • En sparringsgruppe af skoleledere, der har bidraget med et skoleledelsesperspektiv på arbejdet med fagplanerne.
  • Dialog og sparring med fagdidaktikere, der blandt andet er blevet inviteret til at holde oplæg på ekspertgruppemøder og give feedback på formatet for fagplaner.
  • Et forskerseminar, hvor en lang række forskere på skoleområdet gav input til vigtige opmærksomheder i udarbejdelsen af folkeskolens fagplaner.

Ekspertgruppens møder i 2024

Læs baggrundsmaterialer fra ekspertgruppens drøftelser. Materialerne er arbejdspapirer, der har haft til formål at understøtte ekspertgruppens løbende drøftelser. Indholdet skal derfor ses som udtryk for ekspertgruppens overvejelser undervejs i deres proces. De svarer derfor ikke nødvendigvis til ekspertgruppens endelige anbefalinger.

Dagsorden
Opsamling

Øvrigt materiale

"Grundlag for nyt format for Folkeskolens Fagplaner: Et arbejdsdokument om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen” er udarbejdet som en del af arbejdet i ekspertgruppe for Fagfornyelsen. Dokumentet udfolder intentionerne bag og sætter flere ord på anbefalingerne det nye format for fagplaner.

Udarbejdelsen af dokumentet er foregået løbende i 2024 og nærværende dokument er den endelige version.

Dokumentet er udarbejdet af ekspertgruppemedlem Thomas Illum Hansen, Center for Anvendt Skoleforskning / UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og med bidrag fra ekspertgruppemedlemmer Ane Qvortrup, SDU og Lene Tanggaard, Designskolen Kolding. 

Thomas Kaas fra Absalon (matematik), Claus Auning fra UC Syd (naturfag), Bolette Kremmer Hansen fra KP (håndværk og design), Heidi Eskelund Knudsen fra UCL (historie), Jette von Holst-Pedersen fra KP (fremmedsprog) samt Charlotte Hansen fra VIA (børnehaveklassen) har desuden bidraget til afprøvning og udvikling af det format, der beskrives i arbejdsdokumentet. 

Læs arbejdsdokumentet om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen (pdf)

Læs de endelige anbefalinger fra ekspertgruppe for Fagfornyelsen

 

Sidst opdateret: 10. september 2025