Regeringen og folkeskoleforligskredsen har sat retningen for arbejdet med at forny og slanke folkeskolens læreplaner med seks politiske pejlemærker.
De nye læreplaner skal understøtte, at folkeskolens formål og fagenes indhold er omdrejningspunktet for skolens undervisning.
Politiske pejlemærker for Fagfornyelsen
- Folkeskolens Fagplaner formuleres ud fra folkeskolens formål og understøttes af få, præcise mål, som skal sikre progression. Det samlede antal af mål må ikke overstige 10 pct. af de nuværende mål.
- Folkeskolens Fagplaner skal beskrive fagets kernestof og understøtte, at eleverne stilles lige ved skoleskift og ved overgang til videre uddannelse og arbejde.
- Folkeskolens Fagplaner skal være skrevet i et letforståeligt, pædagogisk sprog, som understøtter plads til både at fordybe sig i fagenes teoretiske grundlag og deres praktiske anvendelse, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 1.
- Folkeskolens Fagplaner skal understøtte den løbende evaluering af elevernes viden og færdigheder samt den endelige afslutning af faget.
- Folkeskolens Fagplaner skal udvikles med omfattende inddragelse af folkeskolens parter, eksperter og praktikere.
- Folkeskolens Fagplaner skal udarbejdes og implementeres i sammenhæng med et udviklingsprogram.
Inddragelse
De nye læreplaner skal udvikles med omfattende inddragelse af folkeskolens parter, eksperter og praktikere.
Planlægning af de konkrete inddragelsesaktiviteter er i gang, og i løbet af 2024 vil der løbende komme yderligere information og aktiviteter.
Siden opdateres løbende i takt med arbejdet med Fagfornyelsen.