Hop til indhold

De deltagende skoler har meldt sig til at afprøve én eller begge af forsøgets to alternative og mere praktisk orienterede prøveformer i mundtlig dansk og/eller mundtlig matematik:

  • en caseprøve
  • en portfolioprøve

Som noget nyt tager prøverne udgangspunkt i produkter, som eleverne har udarbejdet. Produkterne sætter elevernes viden, færdigheder og kompetencer i fagene i spil.

Caseprøven er en gruppeprøve med forberedelsesdag, hvor eleverne i grupper arbejder med en lodtrukken case og fremstiller et produkt, som afleveres, når forberedelsesdagen er slut. Læreren vejleder eleverne i løbet af forberedelsesdagen.

Der vil efterfølgende være en mundtlig eksamination med udgangspunkt i gruppens case og produkt, som finder sted umiddelbart efter forberedelsesdagen. Caseprøven aflægges i grupper på 2-3 elever, men eleverne bedømmes individuelt.

 

Portfolioprøven er en individuel prøve. Prøven tager udgangspunkt i elevens præsentationsportfolio med produkter, som eleven har udformet og samlet i løbet af skoleårets undervisning. Eleven udvælger et antal forløb, som indgår i elevens portfolio.

Til prøven præsenterer eleven et selvvalgt forløb med tilhørende produkt(er) fra præsentationsportfolien. Herefter vil der være en dialog mod afsæt i et lodtrukket forløb fra portfolien. 

 

Find prøvevejledninger til caseprøven og portfolioprøven

Baggrund og rammer

Forsøget har fundet sted i en afgrænset periode i skoleåret 2023/24 og 2024/25 som et led i et forsøgsprogram med nye karakter- og bedømmelsesformer som følge af Aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen, der blev indgået den 29. oktober 2021. Det er ikke længere muligt at tilmelde sig forsøget, og forsøget afsluttes efter forsøgsåret 2024/2025. 

Forsøget er en del af et forsøgsprogram, som vil blive evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som afslutter sit arbejde i 2026. Styrelsen kan på nuværende tidspunkt ikke konkludere, om prøveformen skal permanentgøres og givet fald hvornår. Når resultaterne fra den systematiske data- og vidensopsamling foreligger, vil der blive taget stilling til den fremtidige indretning af prøven.

Der er ikke noget til hinder for, at skolerne tilrettelægger en mere praktisk orienteret undervisning generelt, selvom forsøget med de mere praktisk orienterede mundtlige prøver afsluttes.

Læs mere om rammerne for forsøget og skolernes deltagelse (pdf) 

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Forsøg med en mere praktisk orienteret mundtlig prøve i dansk og matematik er ét af initiativerne under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:

  • Bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • Bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • Styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Sidst opdateret: 25. april 2025