De deltagende skoler afprøvede én eller begge af forsøgets to alternative og mere praktisk orienterede prøveformer i mundtlig dansk og/eller mundtlig matematik:
- en caseprøve
- en portfolioprøve
Som noget nyt tog prøverne udgangspunkt i produkter, som eleverne havde udarbejdet. Produkterne satte elevernes viden, færdigheder og kompetencer i fagene i spil.
Caseprøve
Caseprøven var en gruppeprøve med forberedelsesdag, hvor eleverne i grupper arbejdede med en lodtrukken case og fremstiller et produkt, som blev afleveret, når forberedelsesdagen var slut. Læreren vejleder eleverne i løbet af forberedelsesdagen.
Herefter var der en mundtlig eksamination med udgangspunkt i gruppens case og produkt, som fandt sted umiddelbart efter forberedelsesdagen. Caseprøven blev aflagt i grupper på 2-3 elever, men eleverne blev bedømt individuelt.
Portfolioprøve
Portfolioprøven var en individuel prøve. Prøven tog udgangspunkt i elevens præsentationsportfolio med produkter, som eleven havde udformet og samlet i løbet af skoleårets undervisning. Eleven udvalgte et antal forløb, som indgik i elevens portfolio.
Til prøven præsenterede eleven et selvvalgt forløb med tilhørende produkt(er) fra præsentationsportfolien. Herefter var der en dialog mod afsæt i et lodtrukket forløb fra portfolien.
Find prøvevejledningerne, hvor du blandt andet kan læse om forsøgsprøvernes form, forløb, rammer og krav, tilladte hjælpemidler og vurderingskriterier. Du kan også se eksempler og vejledende skemaer.
Caseprøve i dansk
Caseprøve i matematik
Portfolioprøve i dansk
Portfolioprøve i matematik
Baggrund og rammer
Forsøget har fundet sted i en afgrænset periode i skoleåret 2023/24 og 2024/25 som et led i et forsøgsprogram med nye karakter- og bedømmelsesformer som følge af Aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen, der blev indgået den 29. oktober 2021. Forsøget er afsluttet.
Forsøget er en del af et forsøgsprogram, som vil blive evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som afslutter sit arbejde i 2026. Styrelsen kan på nuværende tidspunkt ikke konkludere, om prøveformen skal permanentgøres og givet fald hvornår. Når resultaterne fra den systematiske data- og vidensopsamling foreligger, vil der blive taget stilling til den fremtidige indretning af prøven.
Der er ikke noget til hinder for, at skolerne tilrettelægger en mere praktisk orienteret undervisning generelt, selvom forsøget med de mere praktisk orienterede mundtlige prøver afsluttet.
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Forsøg med en mere praktisk orienteret mundtlig prøve i dansk og matematik er ét af initiativerne under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:
- Bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- Bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- Styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen