Hop til indhold

Det er den kommune, der godkender en pasningsaftale, som er forpligtet til at føre tilsyn. 

Hvis barnets opholdskommune godkender en pasningsaftale, hvor barnet passes i en anden kommune, har opholdskommunen tilsynsforpligtelsen med pasningsordningen for så vidt angår dette barn. 

Kommunerne kan aftale, at tilsynet udføres af den kommune, hvor pasningsordningen foregår. 

Kommunen fastsætter retningslinjerne for tilsynet, fx hvor ofte der føres tilsyn, og om der udføres uanmeldte tilsynsbesøg.

Tilsynet skal tilpasses den enkelte pasningsordning, og kommunen skal informere både forældre og børnepasser eller pasningsordningen om retningslinjerne. Det kan eksempelvis være information om, at uanmeldte tilsynsbesøg kan ske på tidspunkter, hvor forældrene ikke er til stede, hvis pasningen foregår i hjemmet. 

Rammer og indhold for tilsynet 

Kommunens løbende tilsyn med private pasningsordninger skal stå mål med tilsynet i et alderssvarende dagtilbud i kommunen. 

Det betyder, at hvis kommunen eksempelvis tilbyder dagpleje til samme aldersgruppe, kan rammerne for tilsynet bruges som udgangspunkt for tilsynet med en dagplejelignende privat pasningsordning. 

Hvis der ikke tilbydes dagpleje til aldersgruppen i kommunen, eller der er tale om en institutionslignende privat pasningsordning, kan kommunen tage udgangspunkt i tilsynet med alderssvarende daginstitutioner.

Kommunen kan som led i tilsynet give vejledning til børnepasseren. 

Tilsynet skal sikre, at den godkendt pasningsaftale overholdes. 

Kommunen skal i tilsynet vurdere, om den private pasningsordning: 

  • Fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer.
  • Er tilrettelagt, så børn sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati mv.
  • Har dansk som hovedsprog.
  • Kun anvender betegnelsen ”privat pasningsordning” i offentlige sammenhænge. 

Private pasningsordninger er omfattet af dagtilbudslovens generelle formålsbestemmelse og skal derfor fremme børns trivsel, udvikling og læring. 

Kommunen kan i tilsynet lægge vægt på: 

  • Barnets trivsel og sproglige, følelsesmæssige og sociale udvikling
  • Børnepasserens kompetencer, fx evnen til at omsætte vejledning til praksis, yde omsorg, reagere på og opfylde barnets behov.

Kommunen kan inddrage tilladelse til privat pasningsordning

Hvis kommunen får kendskab til, at forholdene i en privat pasningsordning er uforsvarlige, kan kommunen inddrage en allerede udstedt tilladelse. 

Kommunens tilsynsforpligtelse efter dagtilbudsloven suppleres af kommunens generelle forpligtelse til at føre tilsyn med de forhold, som børn og unge i kommunen lever under. Denne forpligtelse gælder også private pasningsordninger med 1-2 børn. 

Hvis kommunen vurderer, at forholdene er uforsvarlige i en sådan pasningsordning med 1-2 børn, skal kommunen rådgive forældrene om at finde en anden pasning til deres barn. 

Tilsynsrapport 

Dagtilbudsloven stiller ikke krav om, at kommunen skal offentliggøre en tilsynsrapport for private pasningsordninger. 

Hvis kommunen ønsker at offentliggøre en samlet tilsynsrapport for de private pasningsordninger i kommunen, skal oplysningerne i rapporten være generelle. Rapporten må ikke indeholde oplysninger, som kan føres tilbage til den enkelte børnepasser, pasningsordningen eller det enkelte barn. Kommunen skal samtidig respektere hensynet til den enkelte børnepassers privatliv.

Hvis kommunen har offentliggjort en samlet tilsynsrapport, kan kommunen kræve, at de private pasningsordninger skal offentliggøre tilsynsrapporten på deres hjemmeside eller et andet sted, hvor forældre og borgere har adgang.

Lovgrundlag

Dagtilbudslovens §§ 78-79 om etablering og drift af private pasningsordninger 

Dagtilbudslovens §§ 80-85 om tilskud og krav til privat pasning 

Sidst opdateret: 23. oktober 2025