Hop til indhold

En tidlig indsats med målrettet støtte kan hjælpe til at forebygge og reducere afkodningsvanskeligheder hos eleverne.

En ny undersøgelse blandt lærere, læsevejledere og ordblindelærere, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har foretaget for Børne- og Undervisningsministeriet viser, at Risikotest for ordblindhed bliver brugt aktivt på landets folkeskoler og bidrager til en mere målrettet og systematisk tidlig indsats for elever, der viser tegn på læsevanskeligheder. 

Risikotest for ordblindhed blev indført fra skoleåret 2022/2023 og skal tilbydes elever med tegn på læsevanskeligheder senest i slutningen af 1. klasse. Elever med en forælder med ordblindhed skal også tilbydes testen, medmindre skolelederen i samråd med forældrene vurderer, at der ikke er behov.

Undersøgelsen viser, at læsevejledere og ordblindelærere i landets folkeskoler vurderer Risikotest for ordblindhed som et vigtigt redskab i skolernes arbejde med at opdage og støtte elever i risiko for ordblindhed. Blandt andet giver testresultaterne lærere, skoleledere og vejledere et vigtigt datagrundlag, som kan bidrage til at gøre den tidlige indsats mere præcis og virkningsfuld, da testresultaterne giver et klart billede af elevernes kompetencer og udfordringer. Dermed giver testen skolerne et solidt grundlag for at handle tidligt og forebygge større vanskeligheder senere i skoleforløbet.

Testen bruges ikke kun til at støtte elever i risiko for at udvikle ordblindhed, men også som et redskab til at evaluere elevernes læsefærdigheder i indskolingen og justere den almene klasseundervisning. Konkret viser undersøgelsen, at hele 84 procent af ordblindelærerne og læsevejlederne bruger resultaterne til at vejlede dansklærerne i, hvordan de bedst kan tilrettelægge den almene undervisning til gavn for hele klassen. 

Fra skoleåret 2025/2026 er det obligatorisk at screene alle elever i 1. klasse for læsevanskeligheder. Screeningen skal hjælpe med tidlig indsats og afgøre, om der er behov for Risikotest for ordblindhed.

Om rapporten

Rapporten undersøger folkeskolers anvendelse af Risikotest for ordblindhed og testpraksis. Projektet er en del af Ordblindepakke IV, og undersøgelsen er gennemført af EVA for Børne- og Undervisningsministeriet med det formål at skabe et grundlag for at videreudvikle testpraksis