Hop til indhold

Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen har ansvaret for at føre tilsyn med undervisningstilbuddet på SBU og sikrede døgninstitutioner. På BOS har beliggenhedskommunen samme ansvar og skal dertil også føre tilsyn med den økonomiske kvalitet og den pædagogiske støtte og behandling.

Kommunens tilsyn med undervisningstilbuddet

Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen skal løbende sikre, at de BOS og SBU, som kommunalbestyrelsen har indgået kvalitetsaftale med, fortsat har den fornødne kvalitet i henhold til kvalitetsaftalen og overholder kravene i folkeskoleloven og tilhørende relevante bekendtgørelser. Dette skal ske for at sikre, at eleverne får den undervisning, som de har ret til.

Kommunalbestyrelsens sanktionsmuligheder

Hvis et BOS eller SBU ikke opfylder de krav, der er til undervisningen, herunder kravene i folkeskoleloven og tilhørende relevante bekendtgørelser, og ikke har den fornødne kvalitet som beskrevet i kvalitetsaftalen, skal kommunen sanktionere tilbuddet.

Kommunen skal først og fremmest stille krav om, at reglerne bliver overholdt. Kommunen skal fastsætte en rimelig frist for, hvornår tilbuddet senest skal have rettet op på manglerne, så reglerne overholdes. Hvis kravet ikke opfyldes inden for fristen, skal kommunen udstede et påbud om, at tilbuddet sikrer overholdelse af kravene. Hvis tilbuddet ikke efterkommer kommunens påbud, skal kommunen tilbagekalde kvalitetsaftalen. Tilbuddet må herefter ikke længere modtage elever. 

Kommunen skal ved tilbagekaldelse af kvalitetsaftalen orientere de eventuelle øvrige kommuner, som har henvist elever til tilbuddet, om tilbagekaldelsen. Kommunen skal i samarbejde med elevernes eventuelle bopælskommuner tage stilling til elevernes overgang til andre undervisningstilbud.

Yderligere tilsyn med BOS

Beliggenhedskommunen skal ud over tilsynet med undervisningens kvalitet på BOS også føre tilsyn med den økonomiske kvalitet.

I vurderingen af den fornødne økonomiske kvalitet indgår: 

  • at der ifølge årsbudgettet er et rimeligt forhold mellem den forventede omsætning og omkostninger,
  • at årsbudgettet afspejler målgruppe, metoder og tilbuddets planer for faglig udvikling og større ændringer,
  • om økonomien giver mulighed for den fornødne kvalitet, herunder i forhold til pris og målgruppe, og
  • at der er udarbejdet årsbudget og regnskab for det samlede BOS og særskilt for specialundervisningsdelen.

Hvis der er tale om et privat BOS, indgår flere punkter i beliggenhedskommunens vurdering af den fornødne økonomiske kvalitet: 

  • at tilbuddets soliditetsgrad er rimelig set i forhold til tilbuddets alder og specialiseringsgrad,
  • om tilbuddet er økonomisk bæredygtigt,
  • om der er gennemsigtighed i tilbuddets økonomi,
  • i hvilket omfang der er udbetalt udbytte de seneste 5 år og
  • tilbuddets udgifter til løn til ledelsen. 

Beliggenhedskommunen tager stilling til, om årsbudgettet kan godkendes, herunder at årsbudgettet:

  • sikrer den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer, 
  • ikke indeholder udgifter, der er uvedkommende for tilbuddets virksomhed, 
  • giver mulighed for ansvarlig forvaltning af offentlige midler og
  • adskiller poster til undervisning fra det samlede årsbudget. 

Socialtilsynets tilsyn med den pædagogiske støtte og behandling efter barnets lov

Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen for et BOS skal indgå en aftale med socialtilsynet om at føre fagligt tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, der ydes efter barnets lov og den indgåede kvalitetsaftale. Aftalen skal blandt andet indeholde oplysninger om, hvilke ydelser der føres tilsyn med, herunder om aftalen også omfatter tilsyn med økonomiske forhold, udgiftens størrelse ved tilsynet, aftaleperiode og eventuelt opsigelsesvarsel. Udgifter i forbindelse med tilsynet påhviler beliggenhedskommunen. 

Socialtilsynets tilsyn udføres anmeldt og som fysisk tilsynsbesøg. Hyppigheden og antallet af tilsynsbesøg aftales ligeledes mellem beliggenhedskommunen og socialtilsynet. 

Hvis socialtilsynets rapport giver anledning til bekymring, skal beliggenhedskommunen tage stilling til, hvilke reaktioner rapporten eventuelt giver anledning til, herunder om det får betydning for godkendelsen af behandlings- og specialundervisningstilbuddet.

Centrale regler

Folkeskoleloven:

  • §§ 22 b og 22 c, om indgåelse af kvalitetsaftaler og sikring af den fornødne kvalitet og kommunalbestyrelsens sanktionsmuligheder over for tilbuddet

Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem:

  • § 26, om beliggenhedskommunens tilsyn med tilbuddenes kvalitet i undervisningen 
  • § 27-31, om yderligere tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud, om indgåelse af aftale med socialtilsynet, om indholdet og udførelsen af socialtilsynets tilsyn med den pædagogiske støtte og behandling, der ydes i tilbuddet samt krav om rapport.
Sidst opdateret: 7. august 2025