PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) er en stor international undersøgelse af 16-65-åriges voksnes læse-, regne- og problemløsningsfærdigheder. 31 lande har deltaget i PIAAC 2022/23, som er anden gang, undersøgelsen gennemføres. I Danmark deltog 5.067 voksne i undersøgelsen i 2022/23.
Resultaterne af OECD’s internationale rapport og VIVE’s danske hovedrapport blev offentliggjort d. 10. december 2024. Den danske hovedrapport præsenterer resultaterne for voksne danskernes læse- og regnefærdigheder.
I 2022/23 undersøgte PIAAC desuden voksne danskeres færdigheder i adaptiv problemløsning (APS). Disse resultater er afrapporteret i en selvstændig temarapport, der er offentliggjort i juni 2025.
Hovedresultater
Resultaterne af OECD’s internationale rapport og VIVE’s danske hovedrapport blev offentliggjort d. 10. december 2024. I den danske rapport afrapporteres der ikke resultater om færdigheder i adaptiv problemløsning. Det bliver i stedet afdækket i en selvstændig delrapport i 2025.
Læs den danske nationale rapport for PIAAC 2022/23 (pdf)
Hovedresultater
- 16-65-åriges færdigheder i læsning og regning er forbedret fra 2011/12 til 2022/23. En stor del af forbedringen i læse- og regnefærdigheder hænger sammen med det stigende uddannelsesniveau.
- Danmark og Finland er de eneste lande, der har oplevet en fremgang i læsefærdigheder blandt 16-65-årige.
- Otte lande har oplevet en fremgang i regnefærdigheder, heriblandt Danmark, Norge, Sverige og Finland.
- Selvom færdighedsniveauet er steget i læsning og regning i Danmark, har voksne danskere gennemsnitligt et lavere færdighedsniveau i læsning og regning end voksne i Norge, Sverige og Finland, ligesom i 2011/12.
- Stigningen i færdighedsniveauer er hovedsageligt sket blandt personer, der i forvejen har et relativt højt færdighedsniveau i både læsning og regning. Særligt de 25-34-årige og personer med en lang videregående uddannelse har oplevet en stigning i gennemsnitligt færdighedsniveau.
- Sammenlignet med de andre deltagende lande, er det fortsat en relativt stor andel af voksne i Danmark, der har et lavt færdighedsniveau i læsning- og regning.
- 18 % af danske voksne (svarende til ca. 667.000 personer) har et lavt færdighedsniveau i læsning og 17 % (svarende til ca. 620.000 personer) har et lavt færdighedsniveau i regning. Til sammenligning har 15% af danske voksne et højt færdighedsniveau i læsning og 21% et højt færdighedsniveau i regning.
- I alt har omkring 550.000 16-65-årige både læse- og regnefærdigheder på et lavt niveau.
- Inden for adaptiv problemløsning har ca. 20 % af danskerne på lavt niveau (svarende til cirka 741.000 personer), mens 9 % har færdigheder på et højt niveau (svarende til cirka 343.000 personer). Danmark ligger over det samlede gennemsnit for de 31 deltagende lande i adaptiv problemløsning, men under de øvrige nordiske lande.
- Basale læse- og regnefærdigheder er en forudsætning for færdigheder i adaptiv problemløsning: Voksne med lave færdigheder i læsning og regning har som regel også lave færdigheder i adaptiv problemløsning. Omvendt er voksne med høje færdigheder i adaptiv problemløsning typisk også gode til at læse og regne. Gode læse- og regnefærdigheder garanterer dog ikke evnen til adaptiv problemløsning, som derfor må betragtes som en selvstændig færdighed.
- Færdighedsniveauet i adaptiv problemløsning stiger markant frem til cirka 31-årsalderen, hvorefter niveauet falder. Næsten en tredjedel af 55-65-årige præsterer på lavt niveau. For 25-34 årige er det mindre end en tiendedel.
Om PIAAC 2022/23
PIAAC afvikles af den internationale samarbejdsorganisation OECD. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har det nationale ansvar for gennemførslen af PIAAC. I Danmark er PIAAC 2022/23 gennemført af Danmarks Statistik og VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Hovedundersøgelsen blev gennemført i 2022 og 2023.
PIAAC blev gennemført første gang i 2011/12, hvor 24 lande deltog i undersøgelsen, mens 31 lande deltog i 2022/23. Danmark har deltaget i begge runder sammen med en række europæiske lande, heriblandt Finland, Norge og Sverige.
I Danmark er PIAAC gennemført blandt et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning i alderen 16-65 år. Deltagerne i undersøgelsen har svaret på et baggrundsskema om bl.a. uddannelsesbaggrund og beskæftigelsesstatus samt gennemført en test i læsning, regning og adaptiv problemløsning.
Læs mere
- Om PIAAC
- PIAAC 2012/13
- Få adgang til data fra PIAAC
- Læs den danske nationale rapport fra PIAAC 2022/23 (pdf)
- Læs kortfattet opsummering af hovedresultaterne af den danske nationale rapport (pdf)
- Læs den internationale rapport fra PIAAC 2022/23 (oecd.org)
- Læs den danske temarapport om adaptiv problemløsning (pdf)