Hop til indhold

Skolen har et ansvar for at skabe en god dialog med forældrene, så de engagerer sig i børnenes skoledag. Et godt forældresamarbejde kan bidrage til en gensidig forståelse og være med til at styrke elevernes læring, trivsel og fællesskab.

Principper og ansvar for skole-hjem-samarbejdet

Skolebestyrelsen fastsætter de overordnede principper for samarbejdet mellem skole og hjem. Det gælder både, hvordan dialogen skal foregå, og hvilket ansvar skole og forældre hver især har.

Principper for forældrenes ansvar

Nogle principper for forældrenes ansvar kan fx være, at forældre forventes at deltage i:

  • Forældremøder
  • Skole-hjem-samtaler
  • Sociale og faglige arrangementer

Principper for skolens og lærernes ansvar

Skolens og lærernes ansvar kan fx være beskrevet i nogle principper for, hvordan skolen håndterer en forskelligartet forældregruppe og tager højde for elevernes forskellige familierelationer i skole-hjem-samarbejdet.

Skolen kan ud fra principperne udarbejde en strategi for skole-hjem-samarbejdet. Strategien kan fx sigte mod at give forældrene en aktiv rolle i at styrke deres børns skolegang.

Dialogen mellem skole og forældre

Skolen skal løbende informere forældre og elever om, hvordan det går i skolen, og det er skolelederen, der tilrettelægger samarbejdet mellem skole og hjem. Samarbejdet skal være i tråd med kommunalbestyrelsens rammer og skolebestyrelsens principper.

Skole-hjem-samarbejdet kan fx omfatte:

  • Skole-hjem-samtaler
  • Forældremøder
  • Andre former for kontakt

Meddelelsesbogen som redskab til skole-hjem-samarbejdet

Meddelelsesbogen er et vigtigt redskab i dialogen mellem skolen, eleven og hjemmet. Alle elever i børnehaveklasse til 9. klasse i folkeskolen skal have en meddelelsesbog, og forældrene skal have adgang til meddelelsesbogen mindst én gang årligt.

Der er kun få formelle krav til meddelelsesbogen, og skolerne har derfor stor frihed til at udvikle den lokalt, så den bliver meningsfuld og relevant i hverdagen.

Læs mere om meddelelsesbogen her. 

Forældrenes indflydelse på skoledagen

Forældrenes engagement og interesse for børnenes skolegang har stor betydning for, at skoledagen bliver god og lærerig for eleverne. Forældre kan støtte op om skolen på flere måder:

  • De kan tale med barnet om de emner, barnet har lært om i skolen.
  • De kan tale med skolen om barnets udvikling fx med afsæt i de fokuspunkter, som står i barnets meddelelsesbog.
  • De kan komme med forslag til sociale og faglige aktiviteter for klassen
  • De kan tale med andre forældre i klassen om undervisningen og miljøet i klassen.
  • De kan deltage aktivt i skolebestyrelsen, hvor forældre, elever og skolens personale samarbejder om skolens udvikling. 

Centrale regler

  • Folkeskolelovens §§ 1 og 2 om folkeskolens formål
  • Folkeskolelovens § 13 om skolens pligt til at evaluere eleverne
  • Folkeskolelovens § 13 b om meddelelsesbog
Sidst opdateret: 13. august 2025