Det er skolen, der tilmelder elever til folkeskolens prøver.
Tilmelding kræver brugernavn og adgangskode, som sendes til skolerne i august.
Tilmelding og registrering
Prøveperiode | Tidsfrister |
---|---|
December/januar 2022/2023 | |
Tilmelding til folkeskolens prøver | 14. september – 1. oktober 2022 |
Ændring af elevantal i allerede godkendt tilmelding | 2. oktober – 16. november 2022 |
Maj/juni 2023 | |
Tilmelding til folkeskolens prøver | 17. november – 1. december 2022 |
Ændring af elevantal i allerede godkendt tilmelding | 2. december 2022 – 21. april 2023 |
Vejledninger om tilmelding
Vejledninger til prøvemelding
Tilmelding af elever til folkeskolens prøver (skema nr. 217) - 8. klasse
Tilmelding af elever til folkeskolens prøver (skema 213) - 9. klasse (pdf)
Tilmelding af elever til folkeskolens prøver (skema 230) - 10. klasse (pdf)
Tilmelding til sygeprøver (skema 232) – 9. og 10. klasse (pdf)
Stamoplysninger på prøveansvarlig (skema 275) (pdf)
Materialebestilling til elever der aflægger prøve på særlige vilkår (skema 277) (pdf)
Ændring af godkendte blanketter til folkeskolens prøver (pdf)
Vejledning til til- og framelding til folkeskolens prøver i historie og kristendom for frie grundskoler
Vejledning til af- og tilmelding til folkeskolens prøver i historie og kristendom (pdf)
Bemærk, at skemaet kun er tilgængeligt i perioden primo maj til 15. juni, hvor til- og framelding skal være foretaget for det kommende skoleår.
Brugernavn og adgangskode
Ved tilmelding benyttes det brugernavn og den adgangskode, som hvert år i august måned sendes til prøveafholdende skoler og til skoleforvaltninger.
Brugernavnet og adgangskoden bruges ved alle elektroniske tilmeldinger/indberetninger. Brugernavnet og adgangskoden er knyttet til den enkelte skole/skoleforvaltning og må derfor ikke videregives.
Hvis du har mistet brugernavn og/eller adgangskode
Hvis skolen har mistet brugernavn og adgangskode, kan skolen sende en mail til: fp@stukuvm.dk og oplyse skolens navn, skolekode, adresse, telefonnummer og kontaktperson.
Koder oplyses ikke pr. telefon af hensyn til sikkerhed.
Antal tilmeldte elever
Skolen skal tilmelde det præcise antal elever til de enkelte prøver. Hvis der er behov for justering af elevantallet, kan skolen gøre det frem til prøvedagen. Det har betydning for den enkelte censors rettearbejde, at elevantallet er tilmeldt korrekt.
Vi sender flere opgavesæt, end skolen har behov for.
Klasse- eller holdniveau
Tilmelding af eleverne sker på klasse- eller holdniveau. Hver klasse eller hvert hold skal tilmeldes særskilt. En elev kan kun være tilknyttet én klasse eller ét hold, og klassen eller holdet er elevernes stamklasse. Stamklassen er typisk der, hvor eleven har undervisning i dansk.
Hvis en elev modtager undervisning på tværs af en klasse eller et hold, vælger skolen ved tilmeldingen, hvilken stamklasse eleven er tilknyttet. Beslutningen skal ske, før udtrækket er offentliggjort. Elevens tilhør til en stamklasse er vigtigt i forbindelse med udtræk, da udtrækket alene gælder for stamklassen.
Eksempel med udtræksprøve på stamklasseniveau
I 9.a er der 25 elever. 15 har valgt tysk, og 10 har valgt fransk. I 9.b er der 22 elever. 10 har valgt tysk, og 12 har valgt fransk. Der oprettes et hold på 25 elever for tysk med elever fra 9.a og 9.b og et hold for fransk på 22 elever fra 9.a og 9.b.
For 9.a udtrækkes tysk/fransk. Det betyder, at de 15 elever skal til prøve i tysk, og de 10 elever i fransk.
For 9.b udtrækkes historie. Det betyder, at ingen elever fra 9.b skal til prøve i tysk/fransk. Hvis 9.a får udtrukket tysk/fransk, er det altså kun eleverne fra 9.a, der skal aflægge prøve i tysk/fransk.
Hvis skolen ikke inddeler elever i klasser eller hold
Skoler, som ikke inddeler elever i klasser eller hold, skal ved tilmeldingen fastlægge en inddeling i klasse eller hold.
Skolesammenlægning
Sammenlagte skoler skal sende en mail til fp@stukuvm.dk med information om hvilket institutionsnummer og hvilken skole, der fremover holder prøverne.
Hvis skolen vil begynde at afholde folkeskolens prøver
Frie grundskoler, som ikke tidligere har været prøveafholdende eller igen ønsker at afholde folkeskolens prøver i det kommende skoleår, skal udfylde skema 228 framelding/tilmelding til prøver senest den 15. juni.
Hvis skolen ikke har adgang til tilmeldingssystemet
Skoler, som ikke har adgang til tilmeldingssystemet, for eksempel frie grundskoler, og som ikke tidligere har afholdt folkeskolens prøver, kan få adgang til systemet ved at sende en e-mail til fp@stukuvm.dk. I e-mailen angives skolens navn og adresse, skolekode, telefonnummer og kontaktperson. Vi sender derefter brugernavn og adgangskode.
Vejledninger om Testogprøver
Booking i Testogprøver
Skolen skal booke eleverne til de prøver, der afvikles digitalt. Booking og ændring af booking sker i test- og prøvesystemet på testogprøver.dk. Proceduren er beskrevet i brugervejledningen, der findes på stil.dk/support/test-og-proever/folkeskolens-proever.
Det er skolens ansvar, at der kun bookes til de relevante prøver. Før skolerne kan booke, skal skolen sikre, at elevers og medarbejderes UNI-Login er opdateret. Medarbejdere i skolens administration, der foretager bookingen, skal have rollen Ledelse eller Leder i skolens administrative system. UNI-Login skal være opdateret senest to dage før bookingen.