Hop til indhold

Aktuelle og fremtidige timetal for undervisning i fagene

I folkeskoleloven er der fastsat et minimumstimetal for den samlede undervisning i fagene for hvert klassetrin. Det samlede minimumstimetal udgør summen af minimumstimetal og vejledende timetal for fagene.

Alle henvisninger til undervisningstimer og skoledagens længde i folkeskoleloven er opgjort i klokketimer på et helt skoleår. Det gælder også for timetalsmodellen. Evt. omregning fra klokketimer (60 minutter) til lektioner (45 minutter) skal derfor ske lokalt.

Se aktuelle og kommende oversigter over minimumstimetal for de enkelte klassetrin og fag samt den mindste varighed af undervisningstiden på de enkelte klassetrin her: 

Timetalsoversigt for skoleåret 2024/25 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2025/26 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2026/27 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2027/28 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2028/29 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2029/30 (pdf)

Historiske timetal for undervisning i fagene

Se tidligere oversigter over minimumstimetal for de enkelte klassetrin og fag samt den mindste varighed af undervisningstiden på de enkelte klassetrin her: 

Timetalsoversigt for skoleåret 2019/20 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2020/21 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2021/22 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2022/23 (pdf)

Timetalsoversigt for skoleåret 2023/24 (pdf)

Minimumstimetal for dansk, matematik og historie

Der er fastsat et årligt minimumstimetal for fagene dansk, matematik og historie. Minimumstimetallet er det antal timer, som hver klasse som minimum skal have på et skoleår.

Vejledende timetal for øvrige fag

Der er fastsat et vejledende timetal for de øvrige fag. Det er de antal af timer, som ministeriet anbefaler, at eleverne skal have i de enkelte fag på de enkelte klassetrin fra 1.-9. klassetrin.

Skolerne har ikke pligt til at tilbyde et timetal, som svarer til det vejledende timetal.

Samlede årlige minimumstimetal i fagene

De årlige minimumstimetal for fagene dansk, matematik og historie og de vejledende timetal i de enkelte fag udgør det samlede årlige minimumstimetal i fagene. Dette årlige minimumstimetal har skolerne pligt til at give, også selvom skolen vælger at undervise i færre timer i et fag med vejledende timetal. I så fald skal skolen derfor give undervisning i et andet fag på klassetrinnet i de timer for at leve op til minimumstimetallet for den samlede fagopdelte undervisning.

Skolernes og kommunalbestyrelsernes forpligtelser

Skolerne er forpligtede til at tilbyde det samlede årlige minimumstimetal for hele den fagopdelte undervisning for hvert klassetrin. Skolerne har samtidig pligt til at planlægge med et timetal, som tager højde for, at undervisningen kan leve op til de målbeskrivelser, der er fastsat i Fælles Mål.

Læs mere om fælles mål her

Det er kommunalbestyrelsens ansvar at holde øje med, at skolerne gennemfører de planlagte undervisningstimer. Det indebærer, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at eleverne modtager det antal undervisningstimer, som kommunalbestyrelsen har besluttet, at de skal have, og at det er i overensstemmelse med minimumstimetallene.

Elever, der modtager specialundervisning

Minimums- og vejledende timetal for de fagopdelte timer gælder også for elever, der modtager specialundervisning i specialklasser, på specialskoler, specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem samt behandlings- og specialundervisningstilbud.

Undervisning i fag på andre klassetrin

Skolerne kan godt undervise i fag på andre klassetrin end dem, der følger af fagrækken. Denne undervisning indgår imidlertid ikke i minimumstimetallene. Fx kan man i en kommune beslutte, at undervisningen i tysk skal starte på et lavere klassetrin, end hvad der følger af folkeskolelovens fagrække.

Skolerne har samtidig mulighed for at flytte fagtimer fra et klassetrin til et andet. En flytning af fagtimer ændrer dog ikke på, at minimumstimetallet for den samlede fagopdelte undervisning skal overholdes for hver årgang. Flytter man fx timer i samfundsfag fra 8. til 7. klassetrin, vil de timer, eleverne får på 7. klassetrin, ikke tælle med i det samlede minimumstimetal for 7. klassetrin, da faget samfundsfag alene er obligatorisk på 8. og 9. klassetrin.

Skolens timebank

Timebanken er en ressource i folkeskolen, som giver mulighed for lokale prioriteringer på hver enkelt skole.

Ressourcerne i skolens timebank omfatter den tid, der er tilbage af den samlede undervisningstid, når det årlige samlede minimumstimetal i fagene og tid til pauser er fratrukket. Ressourcerne i skolens timebank skal som udgangspunkt bruges til den del af undervisningen, der ligger ud over undervisningen i fagene. Dette kan eksempelvis være undervisningsforløb og -aktiviteter m.v., der understøtter folkeskolens formål og supplerer undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner samt klassens tid.

Herudover skal en delmængde af ressourcerne i skolens timebank efter folkeskoleloven anvendes til en styrket indsats i dansk og matematik til de fagligt mest udfordrede elever i almenundervisningen.

Det er den enkelte kommune eller skole, der beslutter, hvordan timerne skal fordeles mellem undervisning i fagene, de obligatoriske emner samt pauser og dermed også ressourcerne i skolens timebank.

Læs mere om skolens timebank på ministeriets hjemmeside

Vikartimer

Vikartimer kan tælles med i minimumstimetallene, hvis der er foregået kvalificeret undervisning i vikartimen. Hvis en fagtime ikke kan gennemføres som planlagt eller med en kvalificeret vikar, kan der gives understøttende undervisning i timen af en vikar, der er kvalificeret til det. Timen kan i så fald tælles med til at opfylde kravet om undervisningens samlede varighed, og hvis vikaren gennemfører kvalificeret undervisning, kan den også tælles med i kravet om fagopdelt undervisning. Timer, hvor der ikke foregår undervisning, kan ikke tælles med i forhold til at opfylde minimumstimetallet.

De kvalifikationskrav, som gælder for de fastansatte undervisere, gælder også for vikarer. Der kan dog opstå situationer, hvor en skole, på grund af mangel på kvalificeret arbejdskraft, kan være nødt til at bruge vikarer, som ikke opfylder kvalifikationskravene. Kommunerne er forpligtede til at sørge for, at eleverne i folkeskolen får den fornødne undervisning, og det forudsætter, at kommunalbestyrelsen forinden har undersøgt muligheden for at ansætte en person, der lever op til kvalifikationskravene.

Hvis en undervisningstime må overtages af en ikke-læreruddannet vikar, og timen ikke på forhånd er organiseret og tilrettelagt af en læreruddannet, kan undervisningstimen tælle med i den del af den samlede undervisningstid, der dækkes af skolens timebank, og erstattes af en time i det givne fag, når læreren er tilbage.

I indskolingens 1.-3. klassetrin er der dog mulighed for, at pædagoguddannede kan være vikar ved lærerens fravær.

Man kan læse nærmere om reglerne for varetagelsen af undervisningen i folkeskolen i folkeskolelovens kap. 4 om lærere og øvrigt undervisende personale samt kap. 6 om styrelsen af kommunens skolevæsen.

Konfirmationsforberedelse

Konfirmationsforberedelsen finder sted i enten 7. eller 8. klasse, og det årlige minimumstimetal for den fagopdelte undervisning er derfor 30 undervisningstimer lavere for det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelse finder sted. Det skyldes, at kristendomskundskab ikke optræder i fagrækken for klassetrinnet i det skoleår, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted. 

Centrale regler

Folkeskoleloven:

  • § 5, stk. 4 om undervisning i fagrækken på andre klassetrin
  • § 14 b om undervisningens samlede længde
  • § 16 om minimumstimetal og vejledende timetal for fagene
  • Bilag 1 til folkeskoleloven med oversigt over minimumstimetal og vejledende timetal
  • § 16 a om skolens timebank
  • § 16 b om reduktion af undervisningstiden
  • § 40, stk. 2, nr. 5 og § 44, stk. 2, nr. 1 om styrelsen af kommunens skolevæsen
Sidst opdateret: 19. august 2025