Hop til indhold

Undervisningen i børnehaveklassen lægger vægt på, at barnet gennem legende aktiviteter skal opleve skolen som en tryg og stabil ramme for alsidig, faglig og social udvikling.

Børnehaveklassen fungerer som et overgangsår, der bygger bro mellem de legende aktiviteter i dagtilbud og den fagopdelte undervisning fra 1. klasse, så barnet bliver godt forberedt til at få det fulde udbytte af sin skolegang.

Undervisningen i børnehaveklassen er beskrevet i Fælles Mål og tager udgangspunkt i, at eleverne opnår kompetencer inden for seks kompetenceområder og tre obligatoriske emner.

Kompetenceområderne i Fælles Mål er:

  • Sprog
  • Matematisk opmærksomhed
  • Naturfaglige fænomener
  • Kreative og musiske udtryksformer
  • Krop og bevægelse
  • Engagement og fællesskab.

De obligatoriske emner i Fælles Mål (for hele grundskolen) er:

  • Færdselslære
  • Uddannelse og job
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.

Elever i børnehaveklassen går i skole 1.110 timer om året (svarende til 27,8 timer om ugen ved et skoleår på 40 uger). Heraf skal minimum 600 timer bruges på undervisning inden for de seks kompetenceområder. Områderne supplerer og overlapper hinanden, og dækker både faglige, sociale og personlige kompetencer.

Nye fagplaner på vej

Frem mod skoleåret 2027/2028 arbejdes der på at udvikle nye fagplaner for folkeskolens fag. Det sker som en del af Fagfornyelsen.

Fra skoleåret 2027/2028 bliver Fælles Mål derfor erstattet af folkeskolens fagplaner.

Læs mere om Fagfornyelsen og udviklingen af folkeskolens fagplaner her 

Centrale regler

Folkeskoleloven:
  • § 7 om de obligatoriske emner i grundskolen
  • § 11, stk. 1 om formålet med børnehaveklassen
  • § 11, stk. 2 om kompetenceområder i børnehaveklassen
  • § 14 b, stk. 1, 1. pkt. om timetal i børnehaveklassen
Bekendtgørelse om formål, kompetencemål, færdigheds- og vidensområder og opmærksomhedspunkter i børnehaveklassen (Fælles Mål):
  • § 2 om formålet med børnehaveklassen

 

Sidst opdateret: 8. september 2025