Personer med færdigheder på lavt niveau i regning har generelt en svagere tilknytning til arbejdsmarkedet end personer med middelhøjt og højt færdighedsniveau.
Det viser resultaterne fra en ny PIAAC-temarapport, som har undersøgt, hvordan voksne danskere mellem 16-65 år med lave færdigheder i regning klarer sig på arbejdsmarkedet.
Konkret viser resultaterne i den nye temarapport, at 65 procent af personer med lavt færdighedsniveau i regning er i beskæftigelse. Det samme gælder for henholdsvis 82 og 86 procent af personer med middelhøjt og højt færdighedsniveau.
Siden den første PIAAC-undersøgelse fra 2011/12 er andelen af personer med lavt færdighedsniveau i beskæftigelse steget fra 54 procent til 65 procent. Undersøgelsen viser derudover, at gruppen med lave færdigheder som regel arbejder færre timer om ugen i lavere lønnede job, der er karakteriseret ved at være ufaglært eller manuelt arbejde.
Den svagere tilknytning til arbejdsmarkedet viser sig også ved, at voksne med lave færdigheder ofte er ledige i længere tid end personer med højere færdighedsniveauer, og deres ansættelse afbrydes oftere ufrivilligt. Det er særligt på grund af helbredet, at ansættelsen afbrydes, og helbredet afholder også ofte denne gruppe af voksne fra at søge arbejde.
”Uddannelse til voksne er fuldstændig afgørende. Det viser denne undersøgelse meget tydeligt. Samfundet og arbejdsmarkedet stiller hele tiden nye og mere komplekse krav. Jeg er glad for, at vi i regeringen med trepartsaftalen fra 2023 har afsat flere midler til virksomhedsrettede forløb i ordblindeundervisning, forberedende voksenundervisning i blandt andet matematik og til at udvikle og afprøve modeller, der skal få flere til at tage en voksen- eller efteruddannelse. Derudover sikrer vi nu også bedre hjælp i folkeskolen til de elever, der kæmper med dansk og matematik. Det vil give flere et bedre udgangspunkt, når de træder ud på arbejdsmarkedet,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
FVU-matematik er ét af de tilbud, som virksomheder kan tilbyde deres ansatte. FVU-matematik er hverdagsmatematik, der kan bruges i private, arbejds- og uddannelsesmæssige sammenhænge. Kurserne er gratis for deltagerne.
Basal it-undervisning er integreret i kurset fx i forbindelse med brug af regneark, digitale tidsregistreringssystemer og læsning af data på skærme, samt måle- og maskinforståelse. Netop it-kompetencer er et af de områder, som folk med lave færdigheder i regning fremhæver, at de mangler.
Regeringen, arbejdsmarkedets parter og en række private virksomheder og offentlige arbejdspladser indgik sidste år en alliance, der arbejder for, at flere medarbejdere får løftet deres færdigheder inden for dansk, matematik, engelsk og it.
Læs mere
Om PIAAC-temarapporten
Denne rapport er den tredje rapport fra VIVE baseret på data fra PIAAC2022/23.
Den første var hovedrapporten, som blandt andet beskriver udviklingen i voksnes læse- og regnefærdigheder fra 2011/12 til 2022/23.
Den anden rapport beskriver voksnes færdigheder i adaptiv problemløsning.
Denne tredje rapport fokuserer specifikt på arbejdsmarkedstilknytning blandt de over 600.000 16-65-årige, der i 2022/23 havde regne-færdigheder på lavt niveau.
Fakta om PIAAC
Programme for International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) er en international OECD-undersøgelse af voksnes basale færdigheder i læsning, regning og adaptiv problemløsning, som gennemføres hvert tiende år.
Undersøgelsen er finansieret af Børne- og Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Erhvervsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Finansministeriet. PIAAC blev gennemført for første gang i 2011/12, hvor Danmark også deltog.
I Danmark deltog cirka 5.000 tilfældigt udvalgte danskere i 2022/23. Ud over test af basale færdigheder består undersøgelsen af et baggrundsspørgeskema. 31 lande deltog i undersøgelsen, herunder Norge, Sverige og Finland.
PIAAC-undersøgelsen er i Danmark gennemført af VIVE og Danmarks Statistik.