Hop til indhold

Elever med ordblindhed har forbedret deres resultater og får højere karakterer ved afgangsprøverne – særligt i årene efter covid-19. Det viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Elever med ordblindhed fik i skoleåret 2024/2025 et karaktergennemsnit på 6,1 procent. I skoleåret 2018/2019 lå gennemsnittet på 5,4. Det betyder, at karakterforskellen mellem elever med og uden ordblindhed er faldet fra 2,2 karakterpoint i skoleåret 2018/2019 til 1,7 karakterpoint i skoleåret 2024/2025. 

”Det her er en virkelig god nyhed. Folkeskolen er blevet markant bedre til at sætte ind med den rette støtte til elever med ordblindhed. Blandt andet fordi vi politisk har styrket indsatsen med fokus på tidlig opsporing og målrettet hjælp. Men vi er ikke helt i mål. Jeg hører stadig om børn i folkeskolen, der ikke får de hjælpemidler, de har krav på. Det er afgørende, at det, vi har besluttet på papiret, de næste år bliver til virkelighed. I hver kommune. På hver enkelt skole," siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Den positive udvikling blandt 9. klasseelever med ordblindhed kan bl.a. skyldes, at der de seneste år har været fokus på tidlig opsporing og identificering af elever med ordblindhed. Dermed har skoler kunne sætte ind med den rette støtte tidligere. 

Der skal dog tages forbehold for at i samme periode er andelen af elever, som testes ordblinde, steget markant. Det betyder, at elevsammensætningen i gruppen af elever med ordblindhed sandsynligvis har ændret sig over årene og inkluderer muligvis i dag en fagligt stærkere gruppe. 

Der gøres opmærksom på, at ministeriet sidste år udgav en nyhed om, at forskellen mellem elever med og uden ordblindhed er tæt på at være lukket i dansk læsning og retskrivning. Det har efterfølgende vist sig, at der var fejl i opgørelsen. Et notat med de reviderede tabeller er tilgængelig på nyheden. 

Ordblindepakker

Siden 2019 har Folketinget indgået fem aftaler om ordblindepakker for at sikre en styrket ordblindeindsats. Du kan læse om ordblinde-pakkerne herunder: