Hop til indhold

Langt de fleste elever trives og udvikler sig i skolen. Men samtidig har stadig flere elever behov for støtte for at komme godt igennem deres skolegang. Derfor præsenterer Børne- og Undervisningsministeriets vidensenhed, VIBUS, nu 14 nye anbefalinger til, hvordan det er muligt at styrke indsatser for elever med særlige behov i den almene grundskole. 

Anbefalingerne er baseret på viden og peger blandt andet på, at der skal tages højde for, at omstilling til en bredere elevgruppe i almenmiljøet tager tid og kræver en stor indsats. Dertil er det bl.a. afgørende at prioritere ressourcer tæt på eleverne i den almene undervisning og at afdække de lokale behov for kompetenceudvikling. 

Et styrket forældresamarbejde og mellemformer af høj kvalitet bliver også fremhævet som vigtige elementer, når flere elever skal indgå og trives i almenmiljøet.  

De i alt 14 anbefalinger lyder:

  • Tag højde for, at omstilling tager tid og kræver en bred indsats
  • Prioriter ressourcer tæt på eleverne i den almene undervisning
  • Etabler et fælles kontekstbaseret blik på eleverne
  • Inddrag forældre for at sikre en større forståelse for omstillingen
  • Skab en inkluderende fagdidaktik med inddragelse af elever
  • Skab inkluderende mellemformer af høj kvalitet, så flere trives i almenmiljøet
  • Brug skolens fysiske rammer til at differentiere undervisningen
  • Understøt forandringsprocessen gennem ledelse tæt på undervisningen
  • Afdæk de lokale behov for kompetenceudvikling
  • Understøt kompetenceudvikling tæt på praksis
  • Gør Pædagogisk Psykologisk Rådgivning mere praksisnært
  • Inddrag flere perspektiver i afdækning af særlige behov
  • Styrk forældresamarbejdet med inddragelse af forældre og børn
  • Arbejd med at skabe mere inkluderende fritidstilbud

Anbefalingerne er målrettet kommunale beslutningstagere og ledere i kommunale forvaltninger og på skoler. Anbefalingerne skal hjælpe med at skabe rammer for, at skoler kan lykkes endnu bedre med at skabe inkluderende læringsmiljøer.

Om VIBUS

VIBUS – Vidensenhed for børn og unge med særlige behov blev etableret i april 2023 for at forbedre indsatsen for børn og unge med særlige behov. VIBUS er forankret i Børne- og Undervisningsministeriet på tværs af departementet og styrelserne. 

VIBUS skal i forlængelse af Aftale om styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge fra marts 2022 (udløber af Børnene Først-aftale) og Aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af STU fra maj 2022 udarbejde et fagligt grundlag med vidensbaserede anbefalinger til en styrket indsats for elever med særlige behov i grundskolen. Første del af det faglige grundlag sætter fokus på, hvordan vi skaber et stærkere almenområde. I starten af 2026 kommer anden del med fokus på det segregerede specialundervisningsområde.

De analyser og anbefalinger, som præsenteres, bygger både på eksisterende viden fra forskning og undersøgelser, og en lang række nye undersøgelser, som er igangsat af VIBUS. Folkeskolens parter, videnspersoner og praktikere er løbende blevet inddraget i arbejdet. Hertil er der nedsat en følgegruppe til VIBUS, som består af parterne i Sammen om Skolen, Danske Handicaporganisationer og FOA, som har drøftet og givet input til det faglige grundlag undervejs.

Læs mere om VIBUS