Udvalgte opmærksomheder om organiseringen og ledelsen af BOS og SBU
Børne- og ungehjem er det, der tidligere var kendt som opholdssteder og døgninstitutioner. Det er steder, hvor børn og unge bliver anbragt, og børne- og ungehjem skal godkendes efter socialtilsynsloven. Et børne- og ungehjem kan have et specialundervisningstilbud.
Behandlings- og specialundervisningstilbud er det, der tidligere var kendt som dagbehandlingstilbud. Et BOS yder både støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov og specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven til elever, der har behov for begge indsatser.
Minimumskrav på 10 elever
Det er et krav, at BOS og SBU skal være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse. Ved normering forstås det forventede gennemsnitlige elevtal for hele skoleåret.
De to eneste undtagelser fra minimumskravet på 10 elever er specialundervisningstilbud på sikrede døgninstitutioner og – hvis kommunalbestyrelsen har besluttet det – børne- og ungehjem med tilknyttede skibsprojekter.
Afstanden mellem flere BOS
Ved et BOS forstås en selvstændig juridisk enhed eller en geografisk selvstændig del af en juridisk enhed. Hvis et behandlings- og specialundervisningstilbud har flere afdelinger, skal der i nogle tilfælde indgås flere kvalitetsaftaler.
Ved en afdeling forstås et »lokalt undervisningssted«. Afdelingen er beliggende på en matrikel, hvor der er en klar geografisk afstand til andre af behandlings- og specialundervisningstilbuddets afdelinger. Beliggenhedskommunen skal indgå en kvalitetsaftale for hver selvstændig afdeling.
Afstanden mellem specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem
Undervisningen på et børne- og ungehjem må foregå i fysisk gåafstand (ca. 1 km) til børne- og ungehjemmet. Det er i den forbindelse centralt, at eleverne skal have en oplevelse af, at det er ét tilbud på trods af afstanden. Den korte afstand tager afsæt i, at det for tilbuddets målgruppe vil være mest hensigtsmæssigt at undervise dem i deres børne- og ungehjem i kortere eller længere tid. Formålet hermed er, at undervisningen indgår som en integreret del af det samlede tilbud i børne- og ungehjemmet.
Afstandskriteriet på ca. 1 km er udtryk for STUK’s vejledning om reglerne til kommuner og tilbud om, hvordan de skal forholde sig til indgåelse af kvalitetsaftaler. Der er ikke tale om et krav. STUK udelukker herved ikke, at der kan være tilfælde, hvor afstanden efter en konkret vurdering kan være større eller mindre, og hvor andre kriterier kan tillægges større vægt. Det er i sidste ende kommunerne, der vurderer, om kvalitetsaftalerne er udfyldt korrekt, og om tilbuddene opfylder betingelserne for at indgå kvalitetsaftale.
Ledelsen på BOS og SBU
Reglerne om skolens ledelse, som fremgår af folkeskoleloven, gælder kun ledelsen af folkeskoler. BOS Og SBU er ikke folkeskoler. Ledelsen af disse to former for tilbud er derfor ikke reguleret efter disse regler.
I kvalitetsaftalen er det aftalt, hvilken skoleleder fra en af kommunens folkeskoler, herunder specialskoler, der kan træffe beslutninger vedrørende fritagelse for fag og prøver. Disse beslutninger kan kun træffes af en skoleleder på en folkeskole – ikke af tilbudslederen, uanset dennes kvalifikationer.
Ved indgåelsen af kvalitetsaftalen har kommunalbestyrelsen taget stilling til, hvilke andre beslutninger vedrørende eleverne henholdsvis skolelederen og tilbudslederen træffer.
I forbindelse med indgåelse af kvalitetsaftalen skal kommunalbestyrelsen sikre, at lederen af tilbuddet har de nødvendige kompetencer til at træffe øvrige beslutninger, der med kvalitetsaftalen henlægges til tilbuddet, eller at de nødvendige kompetencer er til rådighed for lederen på anden vis.
Den udpegede skoleleder træffer beslutninger i de tilfælde, hvor det ikke er aftalt, at tilbudslederen kan træffe beslutning.
Undervisningen på sikrede døgninstitutioner
Undervisningen på sikrede døgninstitutioner skal overholde bestemmelserne i folkeskolelovens kapitel 2 og 2 a om struktur og indhold, bortset fra de tilfælde hvor en elev tilbydes korte målrettede undervisningsforløb.
Korte målrettede undervisningsforløb skal tilrettelægges individuelt ud fra en vurdering af elevens undervisningsbehov. De skal som minimum omfatte undervisning i fagene dansk og matematik. De korte målrettede forløb kan tilbydes elever, der ikke forventes at være anbragt ud over otte uger.