Henvisning til et BOS skal betragtes som en målrettet og afgrænset indsats, som imødekommer elevens specifikke behov, og som løbende justeres og tilpasses elevens faglige og sociale udvikling.
Kommuner kan kun henvise elever til et BOS beliggende i en anden kommune efter forudgående aftale med beliggenhedskommunen.
Forudsætninger for henvisning
Henvisning til et BOS kræver:
- At barnet eller den unge har behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov
- At eleven har behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven
- At det pågældende tilbud vurderes at kunne imødekomme elevens behov bedst
- At det pågældende tilbud er godkendt ved at have indgået en kvalitetsaftale med beliggenhedskommunen.
- At den henvisende kommune forud for henvisning har aftalt dette med behandlings- og specialundervisningstilbuddets beliggenhedskommune.
Pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV)
Det er en betingelse for henvisning til et BOS, at der på baggrund af en PPV er truffet afgørelse om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Viser PPV’en, at eleven har behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, skal vurderingen indeholde et forslag til den nærmere ordning af specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
Det er den kommune, hvor eleven aktuelt modtager sin undervisning, der er ansvarlig for den pædagogisk-psykologiske rådgivning. Det er derfor denne kommune, der skal udarbejde den PPV, som danner grundlag for afgørelsen om henvisning til et BOS.
Henvisning til et lille undervisningsmiljø
Beliggenhedskommunen kan beslutte, at elever, som er henvist til et BOS og har behov for et lille undervisningsmiljø, kan henvises til et lille undervisningsmiljø i tilbuddet.
Et lille undervisningsmiljø er kun en mulighed, hvis det er en del af et BOS, som er normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse.
Løbende evaluering af elevens undervisningsbehov
En henvisning til et BOS er altid midlertidig. Beliggenhedskommunen er som skolekommune forpligtet til at følge udviklingen hos eleverne på tilbuddet og til – ved behov – at følge op på den enkelte elevs udvikling.
Ud fra en konkret vurdering af den enkelte elevs behov beslutter beliggenhedskommunen, om den iværksatte specialundervisning og anden specialpædagogiske bistand skal fortsætte eller ændres. Beliggenhedskommunen skal i forbindelse med vurderingen indgå i en dialog med lederen af tilbuddet.
Beliggenhedskommunen træffer beslutning om fortsættelse eller ændring af undervisningstilbuddet, herunder om eleven skal henvises til en folkeskole, en specialklasse eller en specialskole, på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering, der forholder sig til elevens aktuelle situation og behov.
Hvis eleven er henvist fra en anden kommune, skal opfølgningen ske i samarbejde med elevens handlekommune.
Tilbagekaldelse af kvalitetsaftalen
Hvis et BOS ikke har en kvalitetsaftale med beliggenhedskommunen, eller hvis beliggenhedskommunen tilbagekalder kvalitetsaftalen med tilbuddet, kan tilbuddet ikke modtage elever.
Ansvaret for elevernes videre behandling og undervisning afhænger af den enkelte elevs situation:
- Hvad angår de elever, der bor i beliggenhedskommunen, skal beliggenhedskommunen finde et godkendt BOS, som imødekommer elevens behov.
- Hvad angår de elever, som bor i en anden kommune, skal beliggenhedskommunen hurtigst muligt orientere elevens handlekommune om, at tilbuddet ikke længere kan benyttes. Det er handlekommunen, der har ansvaret for at finde et andet BOS, som imødekommer elevens behov.
Centrale regler
Folkeskoleloven:
- §§ 12, stk. 2 og 22, stk. 5, om henvisning til behandlings- og specialundervisningstilbud
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge:
- §§ 3, 4 og 5, om henvisning til behandlings- og specialundervisningstilbud
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem:
- § 18, om løbende evaluering af elevens undervisningsbehov
Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand:
- §§ 2 og 3, om fremgangsmåde for iværksættelse af specialundervisning og specialpædagogisk bistand
- Lov om folkeskolen (retsinformation.dk)
- Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (retsinformation.dk)