På siden kan du finde indberetningsskemaer, vejledninger blandt andet om oprettelse, samt andet relevant materiale for frie grundskoler.
Om tilskud til frie grundskoler
Til brug for kommunernes godkendelse af elever på de frie grundskoler og skolernes indberetning til ministeriet af data til tilskudsberegningen og regulering af tilskud skal skolerne anvende indberetningsskemaer.
Regler og retningslinjer for udfyldelsen af skemaerne er beskrevet i ministeriets vejledning til tilskudsskemaerne.
Indberetningsskemaer og vejledninger
Aktiviteten skal indberettes til ministeriet via Indberetningsportalen (indb.stil.dk). Tilskudsdokumentation for tilskudsudbetalingen findes på Brevportalen (brevportalen.uvm.dk).
Til brug for indbetaling af for meget anvist tilskud skal skolerne indbetale beløbet til Børne- og Undervisningsministeriets bankkonto i Danske Bank.
Det for meget anviste tilskud indbetales på reg.nr. 0216 kontonr. 4069059473 med angivelse af skolens navn og skolekode.
Indberetninger 5. september 2025
Orientering om tidsfrister og generelle regler (pdf)
Vejledning i forbindelse med elevindberetning (pdf)
Oversigt over SPS på frie grundskoler (pdf)
Skabelon til skriftlig plan for specialundervisningsindsats (docx)
Ansøgning om individuel beregning (SPS) (docx)
Vejledning til ansøgning om individuel beregning (SPS) (pdf)
Skoleleders tro og love erklæring – specialundervisningselever (docx)
Vejledning til skoleleders tro og love erklæring vedr. specialundervisningselever (pdf)
Revisorerklæring med forbehold og/eller fremhævelser af forhold vedrørende indberetningen
Styrelsen har lavet denne revisorerklæring til hjemmesiden, fordi det alene af systemmæssige årsager desværre ikke har været muligt at implementere en revisorerklæring, der kunne ændres i såfremt revisor måtte have forbehold og/eller fremhævelser af forhold vedrørende indberetningen.
Den udfyldte og underskrevne revisorerklæring fra hjemmesiden hæftes bagpå indberetningsskemaet med ledelseserklæringen fra indberetningsportalen, som skolens leder og bestyrelsesformand har underskrevet. Det hele sendes samlet til styrelsen.
Revisorerklæringer skema BC
Revisorerklæringer skema F
Kommunale bidrag på frie grundskoler
Børne- og Undervisningsministeriet opkræver pr. 1. juli i finansåret kommunale bidrag til staten for de elever på frie grundskoler, der udløser statstilskud, og som kommunerne har godkendt til at have bopælsadresse i kommunerne pr. 5. september i året før finansåret.
Til brug for indbetaling af kommunale bidrag skal Skattestyrelsen, Betalingscentret indbetale beløbene til Børne- og Undervisningsministeriets bankkonto i Danske Bank.
De kommunale bidrag indbetales på reg.nr. 0216 kontonr. 4069059473 med henvisning til ”delreg. 724, frie grundskoler/kommunale bidrag".
Find vejledning om ansøgningsprocessen for oprettelse af en ny fri grundskole eller afdeling heraf.