Frie skoleområder
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har markeret ændringerne i grøn farve i både paradigme og vejledning for de enkelte skoleområder.
Paradigmer og vejledninger til årsrapport for 2024 for de frie skoleområder er ajourførte, jf. § 3, Stk. 4 og 5, i bekendtgørelse nr. 1102 af 4. november 2019 om regnskab for efterskoler, frie fagskoler, friskoler og private grundskoler, private institutioner for gymnasiale uddannelser og kombinerede skoler, hvoraf det fremgår:
”Stk. 4. Årsrapporten skal opstilles i overensstemmelse med det regnskabsparadigme som skolen er omfattet af. Der er ét paradigme for henholdsvis efterskoler, frie fagskoler, friskoler og private grundskoler, private institutioner for gymnasiale uddannelser og kombinerede skoler. Paradigmerne findes på Styrelsen for Undervisning og Kvalitets hjemmeside på adressen: uvm.dk.
Stk. 5. Kombinerede skoler, hvori en folkehøjskole indgår, skal aflægge årsrapporten i overensstemmelse med bekendtgørelsen og paradigme for kombinerede skoler.”
Paradigmer til brug for kontering og årsrapport 2024
Styrelsen har tidligere anbefalet, at den enkelte skole tilrettelægger bogføringen for 2024, således at den kan danne grundlag for de angivne noter i paradigmet.
Styrelsen har udarbejdet en vejledning til, hvordan donationer skal angives i årsrapporten.
Vejledning til angivelse af donationer i årsrapporten (pdf)
Ændringer i vejledning og paradigme for alle frie skoleområder, herunder kombinerede skoler
Efterskoler
Paradigme for årsrapporten 2024 for efterskoler (docx)
Paradigme og vejledning for årsrapporten for efterskoler 2024 (pdf)
Frie fagskoler
Paradigme for årsrapporten 2024 for frie fagskoler (docx)
Paradigme og vejledning for årsrapporten 2024 for frie fagskoler (pdf)
Friskoler og private grundskoler
Paradigme for årsrapporten 2024 for friskoler og private grundskoler (docx)
Paradigme og vejledning for årsrapporten 2024 for friskoler og private grundskoler (pdf)
Private institutioner for gymnasiale uddannelser
Paradigme for årsrapporten 2024 for institutioner for gymnasiale uddannelser (docx)
Paradigme og vejledning for årsrapporten 2024 for gymnasiale uddannelser (pdf)
Kombinerede skoler
Paradigme for årsrapporten 2024 for kombinerede (docx)
Paradigme og vejledning for årsrapporten 2024 for kombinerede skoler (pdf)
Fordelingssekretariater
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet et paradigme til fordelingssekretariaternes årsrapport for 2021, jf. § 8, stk. 2, i regnskabsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1102 af 4. november 2019 om regnskab for efterskoler, frie fagskoler, friskoler og private grundskoler, private institutioner for gymnasiale uddannelser og kombinerede skoler.
Paradigme og vejledning for Årsrapporten 2020 for fordelingssekretariater (docx)
Gældende regler
- Bekendtgørelse nr. 1102 af 04/11/2019 om regnskab for efterskoler, frie fagskoler, friskoler og private grundskoler, private institutioner for gymnasiale uddannelser og kombinerede skoler (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om regnskab for efterskoler, frie fagskoler, friskoler og private grundskoler, private institutioner for gymnasiale uddannelser og kombinerede skoler (retsinformation.dk)