Hop til indhold

Digitale og ikke-digitale hjælpemidler er tilladte ved de gymnasiale prøver, medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag. For alle prøver gælder, at besvarelsen skal være elevens egen og selvstændige besvarelse. Brug af hjælpemidler, der hindrer dette, er ikke tilladt.

Vær opmærksom på, at de generelle regler for brug af hjælpemidler ikke ændrer på vilkårene for eksaminander på særlige prøvevilkår, fx ordblinde, der har en udvidet adgang til bl.a. digitale hjælpemidler. Læs nærmere om særlige prøvevilkår på de gymnasiale uddannelser

Reglerne for brug af hjælpemidler er beskrevet i de enkelte fags læreplaner og i § 1 i Bekendtgørelse om adgangen til at medbringe og anvende udstyr, herunder digitale hjælpemidler, under prøver i de gymnasiale uddannelser (bekendtgørelse nr. 224 af 19. marts 2018). 

Tilladte og ikke-tilladte digitale hjælpemidler

Det er tilladt at anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der opbevares lokalt på eksaminandens computer, og som ikke kræver adgang til internettet, herunder noter, ibøger m.v., medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag, eller hvis hjælpemidlerne grundlæggende ændrer på prøvevilkårene.

Det er tilladt at anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der kræver internetadgang, hvis disse fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt på eksaminandens computer. Det gælder fx digitale ordbøger eller digitale lærebøger, der er brugt i undervisningen. Der skal være tale om et bestemt, konkret undervisningsmateriale, som et hold eller en klasse på skolens foranledning har benyttet i undervisningen, og det skal have en sådan karakter, at det i praksis ikke er muligt for skolen at opbevare det lokalt eller for eksaminanden at medbringe det.

Det er ikke tilladt:

  • At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst og andet indhold, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.
  • At foretage søgninger på nettet.
  • At benytte hele online portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.
  • At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer. 
  • At kommunikere med omverdenen.

 

Sidst opdateret: 1. maj 2024