Hop til indhold

Beviser

De gældende bestemmelser om digitale beviser på det gymnasiale område (herunder eux) er trådt i kraft ved bekendtgørelsen nr. 726 af 30. april 2021 (Retsinformation). De har virkning for beviser, der udstedes fra og med den 1. maj 2021. Det gælder både samlede eksamensbeviser, bevis for eux 1. del, bevis for GIF og beviser for afsluttet niveau i fag (fx prøvebeviser og deltagerbeviser).

Bestemmelserne medfører, at det er det digitale bevis, der ligger i Eksamensdatabasen, der udgør det autoritative bevis. Det betyder videre, at den fysiske version af beviset – og andre fysiske eller elektroniske versioner af beviset – er at betragte som en kopi af det autoritative bevis fra Eksamensdatabasen.

Indberetning til Eksamensdatabasen

Institutionen skal indberette alle elever og kursisters beviser og prøver til Eksamensdatabasen. Dette er en database, der indeholder karakter- og bevisoplysninger fra 2004 til i dag. Beviserne kan tilgås via siden ”Min Kompetencemappe.”

Indberetning af eksamensbeviser og prøver til Eksamensdatabasen foregår i det studieadministrative system. Institutionerne er forpligtet til at indberette til databasen, og indberetningen af eksamensbeviser skal foregå så hurtigt som muligt efter afslutningen af elevens uddannelse. Hermed er der mulighed for at fange eventuelle fejl, inden den fysiske kopi af beviset udstedes. Undtaget herfor er beviser for afsluttet niveau i fag, der udstedes efter anmodning fra eleven eller kursisten.

Spørgsmål vedrørende selve indberetningen rettes til STIL Support

Fejl i udstedte beviser

Institutionen skal sikre, at der er overensstemmelse mellem oplysningerne i den udleverede kopi og i beviset i Eksamensdatabasen. Institutionen bør generelt opfordre studenterne til at tjekke, om oplysningerne i ”Min Kompetencemappe” og den udleverede kopi efter deres vurdering er korrekte, så det er muligt at korrigere eventuelle fejl.

Det er udelukkende den gymnasiale institution, der har udstedt beviset, der kan rette op på eventuelle fejl. Det er derfor helt centralt, at eleverne kan komme i kontakt med institutionens administration, så fejlen(e) kan blive rettet, og eleven ikke er forhindret i at søge optagelse på en videregående uddannelse. Institutionen skal i den forbindelse være opmærksom på ansøgningsfrister på de videregående uddannelser, samt at de videregående uddannelsesinstitutioner rykker for eventuelle manglende beviser i dagene derefter. Også i denne periode er det vigtigt, at studenterne kan komme i kontakt med deres gymnasiale institution, således at fejl kan blive rettet.

Læs mere om typiske spørgsmål og svar om digitale beviser på de gymnasiale uddannelser

Institutionen har pligt til at udarbejde og udlevere et fysisk bevis til studenten. Her skal institutionen følge styrelsens udarbejdede bevisskabeloner (pdf) , jf. reglerne i den almene eksamensbekendtgørelse. Institutionen skal opbevare de oplysninger, der er nødvendige for at udstede prøve- og eksamensbeviser, i 30 år efter prøven eller eksamens afslutning.

Bestilling af papir til eksamensbevis

Til eksamensbeviser benyttes særligt papir med vandmærke af Børne- og Undervisningsministeriets logo. Papiret bestilles hos firmaet Scanprint via mail til chel@stibo.com med oplysninger om bestillers navn, institutionsnavn, adresse og EAN-nummer. Prisen er fastsat til et fast gebyr på 75,- kroner samt faktiske portoudgifter.

Eksamensbeviser udstedes af institutionen på elevens anmodning. Der er forskellige krav til eksamensbeviser hørende til gymnasiereformen af 2005 og til gymnasiereformen af 2017.

Krav til eksamensbeviser hørende til gymnasiereformen af 2005 (pdf)

Krav til eksamensbeviser hørende til gymnasiereformen af 2017 (pdf)

Kravene til eksamensbeviser hørende til gymnasiereformen af 2017 gælder for elever og kursister, der har påbegyndt gymnasial uddannelse fra 1. august 2017 og frem. For elever på den toårige uddannelse til almen studentereksamen dog kun, hvis de har påbegyndt uddannelsen efter 1. august 2018.

Bagsidetekster til eksamensbeviser ved de gymnasiale uddannelser og eux-forløb kan hentes nedenfor. 

Hf-eksamen (2-årig hf) (docx)

Hfe (docx)

Overbygning til hf-eksamen (2-årig hf) (docx)

Overbygning til højere forberedelseseksamen (enkeltfag) (docx)

Hhx (docx)

Htx (docx)

Bevis for afsluttet niveau i fag (docx)

Stx (docx)

Gif (docx)

Hvis uddannelsen afbrydes, kan der udstedes bevis for afsluttede prøver og fag.

Krav til prøvebeviser hørende til gymnasiereformen af 2005 (pdf)

Krav til bevis for afsluttet niveau i fag hørende til gymnasiereformen af 2017 findes i Krav til eksamensbeviser hørende til gymnasiereformen af 2017 (pdf)

Beskrivelser af eux-beviser (pdf)

En elev er påbegyndt et eux-forløb i det øjeblik, de modtager undervisning rettet mod eux-forløbet. Det vil sige, at elever på GF1, der modtager undervisning i fag på gymnasialt niveau (fx samfundsfag C i stedet for samfundsfag E), er at regne påbegyndt eux-forløbet.

Teknisk eux

For elever, der har påbegyndt eux-forløbet før august 2017:

For elever, der har påbegyndt eux-forløbet efter august 2017 og før august 2018:

For elever, der har påbegyndt eux-forløbet efter august 2018:

Merkantil eux

For elever, der har påbegyndt eux-forløbet før august 2017:

For elever, der har påbegyndt eux-forløbet efter august 2017 og før august 2018:

For elever, der har påbegyndt eux-forløbet efter august 2018:

Hvis eleven ønsker det, skal institutionen i følge eksamensbekendtgørelsen udfærdige et eksamensbevis på engelsk som bekræftet kopi.

Engelsk oversættelse af de danske eksamensbeviser (pdf)

Bestilling af papir til eksamensbevis

Til eksamensbeviser benyttes særligt papir med vandmærke af Børne- og Undervisningsministeriets logo. Papiret bestilles hos firmaet Scanprint via mail til chel@stibo.com med oplysninger om bestillers navn, institutionsnavn, adresse og EAN-nummer. Prisen er fastsat til et fast gebyr på 75,- kroner samt faktiske portoudgifter.

Ofte stillede spørgsmål om beviser

Opdateret 15/04 2025 kl. 13:27

En elev, der har afsluttet et fag på B- eller A-niveau med en karakter under bestågrænsen, kan efter anmodning få udleveret attestation for, at faget er afsluttet og kan anses for bestået på et lavere niveau.

Det er dog en forudsætning, at skolens leder på baggrund af tidligere givne standpunktskarakterer finder grundlag herfor.

Det er en betingelse for at få attestation er, at eleven har opfyldt kravene i skolens studie- og ordensregler til aktiv deltagelse i undervisningen.

Sådanne attestationer kan være relevante dels for merit, dels for at dokumentere opfyldelsen af specifikke adgangskrav på de videregående uddannelser.

Det er nødvendigt, at skolerne opbevarer oplysninger om standpunktskarakterer, der ikke har fundet vej til elevernes eksamensbevis, på en sådan måde, at de vil være i stand til at foretage attestationer, så længe det er relevant. Det specifikke behov for registreringen, som i øvrigt er i den registreredes egen interesse, overtrumfer altså persondatalovens generelle sletningskrav, idet der vedbliver at være saglige grunde til at opretholde registreringen.

Skolerne vil leve op til forpligtelsen, hvis de opbevarer standpunktskarakter- og fraværsoplysninger i en 5-årig periode efter undervisningens afslutning. 

Opdateret 15/04 2025 kl. 13:27

Standpunktskarakterer udtrykker efter reglerne for uddannelserne til studentereksamen (htx, hhx og stx) graden af den enkelte elevs opfyldelse af målene for faglig viden, indsigt og metode i den pågældende læreplan og i forhold til det tidspunkt, hvor karakteren gives. Det vil sige, at en afsluttende standpunktskarakter skal udtrykke underviserens faglige skøn i forhold til den enkelte elevs opfyldelse af disse kriterier ved afslutningen af undervisningen i faget.

Finder man som elev karakteren urimelig, er det muligt at rette en klage over denne til skolens ledelse.

Hvis skolens leder træffer en afgørelse i henhold til lov om de gymnasiale uddannelser, som eleven er utilfreds med, gælder det generelt, at der kan indgives en klage til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Skolens leders stillingtagen til en klage til skolen over en afsluttende standpunktskarakter anses for en afgørelse (selvom selve standpunktskarakteren ikke udgør en afgørelse), og der kan derfor indgives en klage til styrelsen, hvis afgørelsen ikke giver eleven fuldt ud medhold.

Styrelsen kan i kraft af begrænsningen til retlige spørgsmål ikke efterprøve selve det faglige skøn i klager over en afsluttende standpunktskarakter, som en lærer har givet, og som skolens leder senere har fastholdt eller ikke hævet så meget, som eleven kunne have ønsket sig.

Styrelsen har med andre ord kun eventuel mulighed for at give klager medhold, hvis det kan konstateres, at der foreligger væsentlige retlige mangler, fx at det viser sig, at andre forhold end ovennævnte har ligget til grund for lærerens fastsættelse af standpunktskarakteren. I så fald kan styrelsen give skolens leder pålæg om at sørge for, at der foretages en ny vurdering. Et andet eksempel kan være, at skolens leder ikke har foretaget fornøden partshøring af eleven i forbindelse med klagesagsbehandlingen. I så fald kan styrelsen hjemvise klagesagen til fornyet behandling hos skolens leder.

Se også vejledning om klager over afsluttende standpunktskarakterer på det gymnasiale område (pdf)

Merit

Elever tildeles i nogle tilfælde merit, hvis de tidligere har gennemført undervisningsforløb eller fag på gymnasialt niveau i Danmark eller i udlandet. Det er institutionens leder, der efter de gældende regler træffer afgørelse herom.

Elever, der ved optag på en institution har søgt om og opnået merit for aflagte prøver i tidligere afsluttede fag, kan kun medtælle prøverne i det fastsatte prøveantal, såfremt eleven efter prøvefagsudtrækket skulle have været til prøve i faget (eller i den givne prøve i fag med flere prøver). For at afgøre om dette er tilfældet skal institutionen indberette den pågældende elev på et eksisterende hold i faget eller et særligt hold kun for denne elev. Eleven indgår hermed som en del af institutionens samlede indberetning af elever til prøve og i det efterfølgende udtræk af prøvefag.

Hvis faget derimod ikke udtrækkes til prøve, tæller prøven ikke med i det samlede antal prøver, og eleven skal aflægge en anden prøve for at nå det fastsatte prøveantal. Karakteren for den tidligere aflagte prøve, som der er opnået merit for, men som ikke er udtrukket til prøve i det aktuelle uddannelsesforløb, skal fortsat optræde i kolonnen med prøvekarakterer på elevens bevis og tæller med ved beregning af elevens afsluttende eksamensresultat.

Når merit skal angives på elevens eksamensbevis, skal institutionen sikre, at de betegnelser eller fagkoder for fag og forløb, der optræder i venstre kolonne af beviset, stemmer overens med den uddannelse, som eksamensbeviset hører til. Institutionen anfører i kolonnen ”Særlige oplysninger” de relevante oplysninger vedrørende merit: Institutionsnummer, termin og uddannelse eller aktivitet, der meriteres fra. Dette gælder også, hvis der gives merit ved substitution.

Tilgå tre eksempler på eksamensbeviser med elever, der har fået tildelt merit (pdf)

Når en institutions leder giver en elev merit for hele eller dele af undervisningen i et fag (fx et fremmedsprog) på baggrund af tidligere erhvervede kvalifikationer, kan lederen samtidig godkende, at eleven afslutter faget før det tidspunkt, der er fastsat i reglerne for uddannelsen.

Således kan en elev eksempelvis aflægge prøve på A-niveau allerede efter 1. eller 2.g. Det anbefales, at  delmerit gives ved at fritage en elev for undervisningen frem til og med B-niveau, så eleven  deltager i undervisning fra B- til A-niveau. Dermed kan eleven modtage årskarakter i faget, og faget kan indgå i elevens prøveudtræk på normal vis.

Fritages eleven i stedet for undervisningen frem til afslutterniveau (fx undervisning fra B- til A-niveau) eller al undervisning i faget, vil der ikke være noget grundlag for at give årskarakter i faget. Der vil derfor være krav om, at eleven aflægger prøverne i faget, så eleven er sikret en afsluttende bedømmelse i faget. I så fald vil prøveudtrækket alene have betydning for, om de aflagte prøver i faget skal tælle med i det samlede påkrævede antal prøver.

Sidst opdateret: 18. juni 2025