Standpunktskarakterer udtrykker efter reglerne for uddannelserne til studentereksamen (htx, hhx og stx) graden af den enkelte elevs opfyldelse af målene for faglig viden, indsigt og metode i den pågældende læreplan og i forhold til det tidspunkt, hvor karakteren gives. Det vil sige, at en afsluttende standpunktskarakter skal udtrykke underviserens faglige skøn i forhold til den enkelte elevs opfyldelse af disse kriterier ved afslutningen af undervisningen i faget.
Finder man som elev karakteren urimelig, er det muligt at rette en klage over denne til skolens ledelse.
Hvis skolens leder træffer en afgørelse i henhold til lov om de gymnasiale uddannelser, som eleven er utilfreds med, gælder det generelt, at der kan indgives en klage til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Skolens leders stillingtagen til en klage til skolen over en afsluttende standpunktskarakter anses for en afgørelse (selvom selve standpunktskarakteren ikke udgør en afgørelse), og der kan derfor indgives en klage til styrelsen, hvis afgørelsen ikke giver eleven fuldt ud medhold.
Styrelsen kan i kraft af begrænsningen til retlige spørgsmål ikke efterprøve selve det faglige skøn i klager over en afsluttende standpunktskarakter, som en lærer har givet, og som skolens leder senere har fastholdt eller ikke hævet så meget, som eleven kunne have ønsket sig.
Styrelsen har med andre ord kun eventuel mulighed for at give klager medhold, hvis det kan konstateres, at der foreligger væsentlige retlige mangler, fx at det viser sig, at andre forhold end ovennævnte har ligget til grund for lærerens fastsættelse af standpunktskarakteren. I så fald kan styrelsen give skolens leder pålæg om at sørge for, at der foretages en ny vurdering. Et andet eksempel kan være, at skolens leder ikke har foretaget fornøden partshøring af eleven i forbindelse med klagesagsbehandlingen. I så fald kan styrelsen hjemvise klagesagen til fornyet behandling hos skolens leder.
Se også vejledning om klager over afsluttende standpunktskarakterer på det gymnasiale område (pdf)