Hop til indhold

Børne- og undervisningsministeren har uddelt Ørneprisen 2022 til Hvidovre Kommune. Med prisen følger et diplom og en prissum på 100.000 kr.

Ørneprisen gives til Hvidovre Kommune, da kommunen har haft den største stigning i søgningen til erhvervsuddannelserne sammenlignet med året før. I 2021 søgte 16,4 procent af kommunens 9. og 10. klasse-elever en erhvervsuddannelse. I 2022 er andelen af ansøgere steget til 23,2 procent. Stigningen på 6,8 procentpoint gør Hvidovre Kommune til dette års højdespringer og dermed vinder af Ørneprisen.

Det er er tredje år i træk, at Børne- og Undervisningsministeriet uddeler Ørneprisen. Prisen er tidligere blevet uddelt til Ballerup Kommune i 2020 og Rebild Kommune i 2021.

”Det er en hovedprioritet for regeringen, at flere unge starter på en erhvervsuddannelse og får et svendebrev. Vi har hårdt brug for dygtige smede, industriteknikere og mange andre faglærte i fremtiden, og derfor er det meget glædeligt, når kommunerne gør en særlig indsats for at få unge til at søge mod erhvervsuddannelserne. Mit håb er, at alle kommuner vil tage stafetten op og lære af erfaringerne fra de kommuner, der lykkes med at få flere til at vælge en faglært uddannelse og ikke mindst i den grønne omstilling” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Det er stadig muligt at indstille kommuner til at modtage Ørneprisens søsterpris, Falkeprisen, som gives til en kommune, der har gjort en særlig indsats for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne. Fristen for at indstille kommunerne til Falkeprisen er mandag den 20. juni 2022. 

Læs mere om Falkeprisen

Top 5 over kommuner med den største stigning i søgningen til erhvervsuddannelserne

Kommune 2021 2022 Forskel i procentpoint 
 Hvidovre 16,4 %
(99 elever) 
 23,2 %
(151 elever)
 6,8
(52 elever)
 Dragør  7,2 %
(12 elever)
 13,1 %
(26 elever)
 5,9
(14 elever)
 Vesthimmerlands  27,7 %
(133 elever)
 32,6 %
(150 elever)
 4,9
(17 elever)
 Ikast-Brande  24,8 %
(127 elever)
 29,4 %
(144 elever)
 4,6
(17 elever)
 Hjørring

 22,6 %
(161 elever)

 27,0 %
(184 elever)
 4,3
(23 elever)