FVU-dansk er delt i fire trin, hvor det øverste trin færdighedsmæssigt svarer til G-niveau (folkeskolens 9. klasse).
Indhold og fag
Fagenes indhold er reguleret i læreplanerne i FVU-bekendtgørelsen og beskrevet yderligere i undervisningsvejledninger.
FVU-matematik
FVU-matematik er delt i to trin, hvor det øverste trin færdighedsmæssigt svarer til G-niveau (folkeskolens 9. klasse).
Læreplan og vejledning
FVU-start
FVU-start er et mundtligt tilbud til tosprogede ansøgere, der kan noget dansk, og som behøver en forbedring af de mundtlige færdigheder, inden eventuelt optagelse på de øvrige FVU-fag eller i arbejdsmarkedsuddannelser.
Læreplan og vejledning
FVU-digital
FVU-digital er delt i fire trin. Faget har til formål at styrke deltagernes muligheder for at udvikle og opnå rutine og sikker brug af sine basale digitale færdigheder med henblik på at betjene sig af digitale løsninger som nyttige værktøjer i job, uddannelse, privat- og samfundsliv samt at få mod på at tilegne sig nye færdigheder.
Læreplan og vejledning
Læreplan: Trin 1-4 (retsinformation.dk)
Undervisningsvejledning i FVU-digital (pdf)
Samtaleguide FVU-digital (pdf)
FVU-engelsk
FVU-engelsk er delt i fire trin. Formålet med undervisningen er, at deltageren tilegner sig basale funktionelle strategier, der styrker deltagerens kommunikative færdigheder, således at deltageren kan forstå talt og skrevet engelsk og kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt i forhold til job, uddannelse, privat- og samfundsliv. Undervisningen skal desuden give mod på læring og tage udgangspunkt i deltagerens behov.
Læreplan og vejledning
Fagelementer
Fagelementer består af dele af et fags trin og giver mulighed for forløb med fokus på særlige emner i det pågældende fag. Varigheden vil afhænge af det enkelte elements faglige fokus, der afspejler den konkrete målgruppes uddannelsesbehov og forudsætninger.
Det er muligt at udbyde fagelementer i FVU-dansk, FVU-matematik, FVU-digital og FVU-engelsk. Det er ikke muligt at udbyde fagelementer i FVU-start.
Fagelementer kan stykkes sammen til et fuldt forløb, men må tilsammen ikke overstige trinnets timetal. Det er ikke muligt at deltage i et fag og et fagelement i samme fag samtidigt.
Institutionen skal for det enkelte fagelement udarbejde en beskrivelse af indholdet, der skal ligge inden for det pågældende fags mål. Kursisterne skal gøres bekendt med indholdsbeskrivelsen.
Et fagelement leder ikke frem til prøve, men deltagere, der ønsker at aflægge prøve efter undervisningen i et fagelement, vil kunne aflægge prøve i faget som selvstuderende.