FVU-undervisning foregår på voksenuddannelsescentre, VUC, og hos andre uddannelsesinstitutioner, eksempelvis oplysningsforbund, sprogskoler og erhvervsskoler. Undervisningen kan også tilrettelægges virksomhedsrettet og finde sted på en arbejdsplads. Optagelse foregår hos den enkelte udbyder, og sker ud fra en konkret vurdering af ansøgers færdigheder og forudsætninger for at følge undervisningen.
Adgangskrav
FVU er et tilbud til kortuddannede voksne, der har brug for at få udviklet deres grundlæggende færdigheder. Som hovedregel har alle voksne over 25 adgang til FVU, hvis de har forudsætninger for at følge undervisningen med udbytte. FVU-start er et målrettet tilbud til tosprogede.
Voksne under 25 år kan under særlige omstændigheder få adgang, eksempelvis hvis vedkommende er selvforsørgende eller deltidsbeskæftiget.
Undtagelsesbestemmelserne følger af FVU-lovens § 2.
Det er uddannelsesinstitutionen, der vurderer, om en ansøger er i målgruppen og vil kunne få udbytte af undervisningen. Placering på fag og trin sker ud fra en konkret vurdering af ansøgers færdigheder og forudsætninger ved brug af målrettede test og samtaleguider.
Læs mere om procedurerne omkring målgruppevurdering, screening og trinplacering.
Krav til dansksproglige færdigheder
Det forudsætter et vist dansksprogligt niveau at få udbytte af FVU-undervisning. Ansøger skal samtidig være motiveret for at deltage i tilbuddet og have tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne følge undervisningen, det vil sige dansksproglige færdigheder svarende minimum til niveau B1 i Den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog.
Dette gælder dog ikke FVU-start, som er et målrettet tilbud til tosprogede. Her forudsættes mundtlige dansksproglige færdigheder svarende til niveau A2+ i den Fælles Europæiske Referenceramme, mens krav til ansøgers læse- og skrivefærdigheder i dansk er minimum A1.
Økonomisk støtte
Der er ingen deltagerbetaling til FVU. Der er mulighed for at få uddannelsesstøtte, hvis visse betingelser er opfyldt.
Er du ansat i en virksomhed, kan der herudover være mulighed for at søge støtte i en kompetencefond afhængigt af overenskomstområde. Kontakt fagforeningen for nærmere oplysninger.
Hvem betaler for ledige, der deltager i et FVU-forløb?
Ledige kan deltage i FVU som led i en aktiv beskæftigelsesindsats eller efter eget initiativ. Kommunen har betalingsforpligtelsen for FVU-forløb, der gives som led i en aktiv beskæftigelsesindsats.
Hvis deltagelsen derimod sker efter eget initiativ, vil deltageren udløse taxameter.
Et uddannelsestilbud anses som givet som led i beskæftigelsesindsats, når jobcenteret har givet et konkret tilbud om uddannelse efter kapitel 14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB-loven) til en person, som er omfattet af LAB-lovens målgrupper i § 6. Hvis et uddannelsestilbud er givet om led i en aktiv beskæftigelsesindsats, og derfor er omfattet af kommunal betalingsforpligtelse, vil det fremgå af personens ”Min Plan”, jf. § 41, stk. 2 i LAB-loven.
Deltagelse som ledig forudsætter, at deltageren fortsat står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Skal deltagere, efter at have gennemført FVU-start, gennemgå en vejledende læsetest for voksne (VLV-test), før de kan optages på et af FVU-trinene?
FVU-start er ikke et 0-trin i forhold til FVU-dansk, men er et andet undervisningstilbud. Det betyder, at et bestået FVU-startforløb ikke automatisk giver adgang til FVU-dansk.
Derfor skal en deltager efter at have gennemført FVU-start gennemgå en vejledende læsetest for voksne (VLV-test), før de kan optages på et af FVU-trinene.
Hvilke betingelser skal være opfyldt, for at en ung person under 25 år kan få adgang til FVU?
Kommunen skal have vurderet, at den unge under 25 år ikke er i målgruppen for FGU.
Desuden er det helt generelt en betingelse, at institutionen vurderer, at den unge har forudsætninger for at kunne følge undervisningen med udbytte.
Derudover skal en unge opfylde én af de oplistede betingelser i FVU – og OBU-lovens § 2, stk. 2, nr. 1-6, som er:
- a. Den unge er selvforsørgende. Herved forstås, at den unge ikke modtager offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostninger, herunder dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kontanthjælp, integrationsydelse eller uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller SU efter lov om statens uddannelsesstøtte. En ung, der forsørges af sine forældre, anses for selvforsørgende.
b. Den unge er og bliver ved ned at være i deltidsbeskæftigelse i minimum 20 timer om ugen. Beskæftigelsen må ikke være tidsbegrænset. Kursisten skal udfylde en erklæring til uddannelsesinstitutionen, hvor den pågældende på tro – og love erklærer at være i tidsubegrænset deltidsbeskæftigelse. - Den unge har gennemført en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse og har behov for FVU. En ungdomsuddannelse kan være en gymnasial uddannelse (htx, hhx, stx og hf), en erhvervsuddannelse eller en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).
- Den unge er i gang med en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse og har behov for FVU-undervisning.
- Den unge er på barselsorlov (benytter sig af retten til fravær ved graviditet, fødsel og adoption (barselsorlov) efter kapitel 4 i barselsloven) og ønsker at følge FVU.
- Kommunen har vurderet, at den unge ikke er i målgruppen for FGU, eller den unge har udtømt sine muligheder for FGU, og den unge er i målgruppen for FVU.
- Den unge følger undervisning på uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen.
Kan voksne med en videregående uddannelse tilbydes FVU?
FVU er målrettet ’kortuddannede’ ansatte, der har behov for at supplere og forbedre deres basale læse–, skrive- og matematikfærdigheder samt deres basale færdigheder inden for digital opgaveløsning og engelsk i relation til job, uddannelse, privat- og samfundsliv. FVU-start har til formål at give deltagerne mulighed for at udvikle deres mundtlige kommunikative færdigheder med henblik på efterfølgende deltagelse i øvrige FVU-fag eller i arbejdsmarkedsuddannelser.
Personer med en videregående uddannelse antages almindeligvis at falde uden for FVU-målgruppen, da disse personer i kraft af deres uddannelse må forventes at have læse-, skrive– og matematikfærdighedsniveau svarende til minimum folkeskolens 9. klasse. Der kan dog være enkelte tilfælde, hvor en person med en videregående uddannelse oplever, at den pågældendes læse-, skrive- og matematikfærdigheder ikke er tilstrækkelige, og vedkommende derfor selv henvender sig med et ønske om at forbedre sine basale færdigheder. I disse tilfælde vurderes det ved samtalerne med den voksne og via den obligatoriske test, om den pågældende alligevel kan anses for at være i målgruppen for FVU.
Har en udlænding, som kommer til Danmark, og som har en videregående uddannelse, der ikke længere kan bruges, adgang til FVU?
Personer med en videregående uddannelse antages almindeligvis at falde uden for FVU-målgruppen, da disse personer i kraft af deres uddannelse må forventes at have læse-, skrive – og matematikfærdighedsniveau svarende til minimum folkeskolens 9. klasse. Der kan dog være enkelte tilfælde, hvor en person med en videregående uddannelse oplever, at den pågældendes læse, – skrive – og matematikfærdigheder ikke er tilstrækkelige, og vedkommende derfor selv henvender sig med et ønske om at forbedre sine basale færdigheder. I disse tilfælde vurderes det ved samtalerne med den voksne og via den obligatoriske test, om den pågældende alligevel kan anses for at være i målgruppen for FVU. Det har derfor ingen betydning, om den videregående uddannelse ikke længere kan benyttes.
FVU er ikke et tilbud om sprogundervisning, og hvis en udlænding har brug for at forbedre sine danskkundskaber, er det danskuddannelserne (DU), som er et tilbud om undervisning i dansk som andetsprog, der kan være det relevante tilbud.
Genvisitering til FVU
Kan der genvisiteres til FVU?
Som udgangspunkt skal målene for et undervisningsforløb kunne nås inden for den planlagte undervisning, det vil sige på ét forløb. Det understreges af, at den voksne indledningsvist er målgruppevurderet til FVU via et fagligt og pædagogisk skøn fra uddannelsesstedet, baseret på en indledende samtale og gennemførelse af den obligatoriske test VLV-2.
Der kan dog genvisiteres, hvis det ved evalueringen af et undervisningsforløb vurderes, at den voksne fortsat vil have væsentligt udbytte af undervisningen. Desuden bør det indgå i vurderingen, om vedkommende er motiveret til at påbegynde et nyt undervisningsforløb.
Genvisitering kan basere sig på helt særlige omstændigheder, for eksempel længerevarende sygdom, eller at en voksen har en god progression på flere af de faglige mål i læreplanen, men mangler lidt for at nå i mål. Den voksne skal, for at kunne genvisiteres til FVU, have udvist progression og motivation, herunder godt fremmøde.
Genvisitering sker på baggrund af en saglig og faglig vurdering fra uddannelsesinstitutionerne.
Det faglige og pædagogiske skøn, der udøves i forbindelse med optagelse både første gang og i forbindelse med genvisitering, skal kunne dokumenteres. En institution, der optager og/eller genvisiterer på et åbenlyst forkert grundlag, vil ikke være berettiget til tilskud, jf. § 30, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (LBK nr. 146 af 14. februar 2024), og vil kunne blive mødt med krav om tilbagebetaling af tilskud, jf. § 52 i samme.
Udbud af FVU-undervisning
Hvordan kan en uddannelsesinstitution blive udbyder af FVU?
Ansvaret for udbud af FVU-undervisning og FVU-prøver er placeret hos VUC’erne. Et VUC kan indgå driftsoverenskomst med andre uddannelsesinstitutioner efter reglerne i FVU-bekendtgørelsens § 18.
De uddannelsesinstitutioner, der har ret til at indgå driftsoverenskomster med VUC fremgår af § 18, stk. 1, nr. 1-10, i FVU-bekendtgørelsen. Der er tale om uddannelsesinstitutioner med udbud af AMU, erhvervsskoler med udbud af eud, efterskoler og frie fagskoler, folkeoplysende foreninger og daghøjskoler, folkehøjskoler, visse private institutioner m.v. med udbud af læsekurser eller ordblindeundervisning, Skovskolen på Københavns Universitet med udbud af eud og AMU, sprogcentre i henhold til lov om danskuddannelse til voksne udlændige med flere, almene uddannelsesinstitutioner, der er fusioneret med institutioner med udbud af eud og AMU samt regionale og kommunale institutioner med specialundervisning for voksne i henhold til loven herom.
En institution, der ønsker at indgå driftsoverenskomst med et VUC, skal have en aktivitet inden for FVU på minimum 5 årskursister, eksklusiv indledende test.
En institution, der ikke i forvejen har en driftsoverenskomst, skal opnå minimumsaktiviteten inden for to år fra driftsoverenskomstens ikrafttræden for at bevare retten.
Andre uddannelsesinstitutioner end dem, der er nævnt i FVU-bekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1-10, har mulighed for at indgå driftsoverenskomst med VUC, jf. § 18, stk. 10. VUC’et skal søge godkendelse fra STUK.
En institution, der ønsker at indgå driftsoverenskomst med et VUC vedrørende udbud af FVU, skal udfylde et ansøgningsskema om driftsoverenskomst for FVU med VUC. De dokumenter, der skal anvendes ved en ansøgning om driftsoverenskomst, kan findes på Børne – og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Kan en kommune betale for, at en ung under 25 år optages på FVU?
Unge under 25 år kan kun optages på FVU, hvis de har forudsætninger for at følge undervisningen med udbytte, og én af undtagelsesbetingelserne i FVU- og OBU-lovens § 2, stk. 2, nr. 1-6, er opfyldt. Det gælder, uanset om en kommune ønsker at betale for den pågældende.
Virksomhedsrettede FVU-forløb
Hvor kan et virksomhedsrettet forløb afholdes?
Et virksomhedsrettet forløb kan afholdes i udbyderens lokaler eller på virksomheden. Et virksomhedsrettet forløb aftales ved en skriftlig aftale mellem institutionen, der udbyder undervisningen og en eller flere virksomheder. Forløbet afholdes med udgangspunkt i materialer med relation til de ansattes arbejde i virksomheden.
Hvem vurderer, om en ansat kan få udbytte af et virksomhedsrettet FVU-forløb?
Det er FVU-udbyderen i samarbejde med virksomheden, der vurderer, om den ansatte kan få udbytte af undervisningen. Derefter træffer uddannelsesinstitutionerne afgørelse om trinplacering.
Der eksisterer ikke en centralt udarbejdet test, som uddannelsesinstitutionerne kan anvende i deres målgruppevurdering. Det vil være hensigtsmæssigt, at en person med faglig indsigt i faget foretager en afdækning af kursistens forudsætninger, eksempelvis ved et interview suppleret med den ansattes vurdering af egne færdigheder.
Hvor kan man finde noget om kravene til virksomhedsrettede FVU-forløb?
Kravene til virksomhedsrettede FVU-forløb fremgår af AGV-instruksen, der kan findes på Børne – og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Prøver
Giver en bestået trinprøve på FVU automatisk ret til at blive optaget på næste trin?
En bestået trinprøve giver ikke automatisk adgang til næste trin på FVU. Optagelse på et efterfølgende trin skal bero på en dokumenterbar og faglig helhedsvurdering.
Virtuel optagelse
Kan optagelse til FVU foregå virtuelt?
Optagelse til FVU, herunder til fagelementer kan foregå virtuelt, hvis ansøgeren ønsker det, og uddannelsesinstitutionen vurderer, at det er fagligt forsvarligt.
Optagelsen til FVU er en flerledet proces, som både består af en indledende vurdering af, om FVU umiddelbart skønnes at være rette tilbud samt en efterfølgende test/afprøvning, hvor der tages endelig stilling til ansøgers optag.
Ved virtuel optagelse til FVU gennemføres optagelsesproceduren for faget via skærmdeling og under vejledning af en fagperson. En lydforbindelse er ikke tilstrækkelig.
Foruden de nuværende krav til optagelse, skal udbyder sikre sig, at ansøgeren har viden om muligheden for en fysisk optagelsesprocedure, således at valget om virtuel optagelse er ansøgerens eget. Udbyder skal ydermere sikre sig at, ansøger har de nødvendige digitale kompetencer samt det nødvendige udstyr for at kunne deltage i en virtuel optagelsesprocedure.
Ved optagelse til FVU-start er det styrelsens vurdering, at dette bør foregå ved fysisk fremmøde idet målgruppen typisk ikke vil have hverken de dansksproglige eller it-mæssige forudsætninger for at gennemføre optagelsesproceduren virtuelt.