Skoleudviklingssamtaler mellem skolen og kommunalbestyrelsen skal gennemføres minimum én gang årligt, men kan indgå som et element i den løbende dialog om udviklings- og indsatsområder, der finder sted lokalt.
Skoleudviklingssamtalen har primært to formål:
- Dialog: samtalerne skal styrke dialogen, den fælles forståelse og samarbejdet om udvikling af skolen mellem kommunalbestyrelse, forvaltning, skolebestyrelse og skolelederen.
- Udvikling: samtalerne skal bidrage til at styrke evalueringskulturen som helhed og pege fremad mod indsatser, der kan skabe udvikling og mulighed for forbedringer på skolen og herunder sikre de bedste rammer for elevernes faglige og alsidige udvikling.
Det er kommunalbestyrelsen, der inviterer til skoleudviklingssamtalen.
Fra 1. august 2025 har skolebestyrelsen ret til at have en forældrevalgt repræsentant med ved skoleudviklingssamtalen.
På den måde får skolebestyrelsen mulighed for at bidrage med perspektiver på skolens udvikling.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har opdateret den eksisterende vejledning, med fokus på at tydeliggøre, hvordan skolebestyrelsen kan involveres i skoleudviklingssamtalen.
Få formelle krav og stor grad af lokal frihed
Folkeskoleloven sætter rammen for skoleudviklingssamtalerne. Der er få formelle krav og en høj grad af lokal frihed til at tilrettelægge samtalerne. Nedenstående syv punkter udgør de formelle krav til skoleudviklingssamtaler.
Formelle krav til skoleudviklingssamtaler
- Kommunalbestyrelsen skal afholde en årlig skoleudviklingssamtale med skolens leder.
- En forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen har ret til at deltage i samtalen.
- Skolelederen har initiativret til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på.
- Kommunalbestyrelsen supplerer med samtaleemner med afsæt i den strategiske ramme for skolevæsenet.
- Resultaterne fra de obligatoriske test i læsning og matematik og anden relevant viden inddrages i skoleudviklingssamtalen.
- Samtalen skal følge op på tidligere skoleudviklingssamtaler.
- Skolen skal give en beskrivelse af resultaterne af skoleudviklingssamtalen, hvilket offentliggøres i et notat på skolens hjemmeside.
Lokale rammer for skoleudviklingssamtaler
Kommunalbestyrelserne skal sammen med skolerne tage stilling til en konkret lokal ramme for skoleudviklingssamtalerne. Kommunalbestyrelsen kan vælge at delegere opgaven med at gennemføre samtaler med skolelederne til et politisk udvalg, den kommunale forvaltning eller til skolebestyrelserne. Opgaven kan dog ikke delegeres fuldt ud til skolebestyrelsen. Dette skyldes, at formålet med skoleudviklingssamtalen ikke kan indfries, hvis samtalerne udelukkende bliver en intern dialog på skolen. Det betyder som minimum, at enten kommunalbestyrelse, et politisk udvalg eller forvaltning skal være repræsenteret ved samtalen.
Deltagerkredsen kan udvides, så den ud over kommunalbestyrelsen og skolelederen eksempelvis også omfatter andre skolebestyrelsesmedlemmer end forældrerepræsentanten og relevante ressourcepersoner fra skolen.
Kommunalbestyrelsen kan finde inspiration til at tilrettelægge arbejdet i Vejledning om skoleudviklingssamtaler. Vejledningen er udarbejdet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med parterne i Sammen om Skolen.
Som supplement til vejledningen kan kommunalbestyrelsen se eksempler fra praksis i en samlet materialepakke, hvor forskellige kommuner deler erfaringer fra arbejdet med skoleudviklingssamtaler. Bemærk at praksiseksemplerne skal læses med forbehold, idet skolebestyrelsen gennem en forældrerepræsentant har fået ret til at deltage i samtalerne. Eksemplerne forbliver dog brugbare som inspiration, så længe der tages højde for den ændrede rolle for skolebestyrelsen i den lokale tilpasning.
Læs Vejledning om skoleudviklingssamtaler (pdf)
Se materialepakke med inspiration til skoleudviklingssamtaler (pdf)
Centrale regler
Folkeskoleloven:
- § 40 a om skoleudviklingssamtalen
Spørgsmål og svar til skoleudviklingssamtaler
Er behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem (tidligere interne skoler) omfattet af krav om skoleudviklingssamtaler?
Der er ikke krav om, at kommunalbestyrelsen skal gennemføre en skoleudviklingssamtale med behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem (tidligere interne skoler). Kommunalbestyrelsen kan dog vælge at gennemføre en skoleudviklingssamtale også med disse undervisningstilbud som led i arbejdet med kvalitetsudvikling.
Er landets ungdomsskoler omfattet af krav om skoleudviklingssamtaler?
Der er ikke krav om, at kommunalbestyrelsen gennemfører skoleudviklingssamtaler ved ungdomsskolerne, da de er omfattet af ungdomsskoleloven.
Kravet om, at kommunalbestyrelsen skal gennemføre skoleudviklingssamtaler med skolelederne ved samtlige skoler i det kommunale skolevæsen følger af folkeskoleloven.
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Skoleudviklingssamtaler er ét af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:
- bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen