Hop til indhold

Skolerne kan organisere undervisningen i hold, hvis der er praktiske og pædagogiske grunde til at gøre det. Det kan både ske inden for den enkelte klasse og på tværs af klasser og klassetrin. Klassen skal fortsat være omdrejningspunkt for undervisningen, og holddannelse på tværs af klasserne på årgangen skal ske inden for folkeskolelovens rammer for holddannelse.

Skolerne finder inden for folkeskolelovens rammer selv den rette balance mellem at bevare stamklassen og bruge holddannelse til at differentiere undervisningen, så elevernes behov, faglige niveau og interesser imødekommes. I lovforarbejderne er det understreget, at klassen og klassefællesskabet, forstået som en fast afgrænset gruppe af elever, skal udgøre en fast base for elevernes undervisning og trivsel.

Elever i børnehaveklassen og 1.-3. klasse skal i udgangspunktet undervises i deres klasse i den overvejende del af undervisningstiden i fag og obligatoriske emner, mens elever på 4.-10. klassetrin i væsentligt omfang skal undervises i både fag og obligatoriske emner med udgangspunkt i deres stamklasse. Alle fag på alle klassetrin er omfattet af dette.

Vurderingen af, hvad der lever op til kravet om ”i væsentligt omfang”, for 4.-10. klasse skal ses i forhold til klassens samlede undervisningstid i fag og emner, ikke fag for fag. Det er en konkret vurdering, hvornår der er tale om, at undervisningen i væsentligt omfang foregår i klassen.

Holddannelsen kan for eksempel foregå ved, at:

  • en stamklasse deles i flere hold, som enten undervises af en lærer eller arbejder selvstændigt efter lærerens instruktion. Hvis eleverne roterer mellem holdene, kaldes det stationsundervisning. Er eleverne inddelt i et stort og et lille hold, som begge modtager undervisning, er der tale om alternativ undervisning. Er eleverne inddelt i lige store hold, kaldes det parallel undervisning.
  • flere klasser samles (enten inden for et klassetrin eller på tværs af klassetrin) og fordeles på hold. Der kan være lige så mange hold som klasser eller flere hold end klasser. Eleverne kan fordeles på hold af samme eller forskellig størrelse, og de kan arbejde selvstændigt eller modtage undervisning.
  • flere klasser samles på ét hold og modtager fælles undervisning.

Ovenstående liste er ikke udtømmende, men modeller for, hvordan holddannelse kan struktureres og bruges i skolen. Se nedenfor for mere udfoldede eksempler.

Læs mere om holddannelse

Eksempler på holddannelse

Årgangstænkning 

Skolerne har mulighed for at planlægge parallelklasser på en årgang koordineret. Det kan fx være ved parallellagte timer, holddannelse på tværs af klasserne på årgangen, og et team af lærere og pædagoger, der varetager alle opgaver på årgangen. Fordelene ved denne model er, at flere fagprofessionelle sammen om flere klasser øger mulighederne for differentiering og variation. Ligeledes kan forberedelse af læringsforløb optimeres med denne tilgang. Undervisningen skal varetages på en sådan måde, at den lever op til kvalifikationskravene i folkeskoleloven om varetagelse af undervisningen i folkeskolen.

Klassen skal fortsat være omdrejningspunkt for undervisningen, og holddannelse på tværs af klasserne på årgangen skal ske inden for folkeskolelovens rammer for holddannelse.

Sidst opdateret: 16. december 2024