Hop til indhold

Folkeskoleforligskredsen har fastlagt tre overordnede nationale mål, der skal sætte retning for udviklingen af folkeskolen i Danmark. Målene skal sikre, at eleverne trives og lærer mest muligt – uanset deres baggrund.

De tre nationale mål

  1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
  2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
  3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Målene danner grundlag for det løbende arbejde med at forbedre folkeskolen og giver mulighed for at følge udviklingen i elevernes faglige niveau og trivsel.

Uddybning af målene

De nationale mål er konkretiseret i tre resultatmål, som følges hvert år:

  • Mål 1 – Faglig dygtighed: Flere elever skal hvert år opnå de højeste resultater i dansk og matematik. Samtidig skal mindst 80% af alle elever være gode til at læse og regne, målt via de nationale test.
  • Mål 2 – Lighed i udbytte: Antallet af elever med dårlige resultater i læsning og matematik skal falde år for år. Målet er at mindske betydningen af elevernes sociale baggrund.
  • Mål 3 – Trivsel og tillid: Elevernes trivsel skal øges. Det sker blandt andet gennem fokus på lærernes faglighed og styrket samarbejde mellem skole og hjem.

Opfølgning og samarbejde

Børne- og Undervisningsministeriet bruger resultatmålene som grundlag for dialog med kommuner og skoler. Hvert år gennemføres en skoleudviklingssamtale med fokus på skolens fremskridt. He indgår blandt andet resultaterne fra de nationale test i læsning og matematik.

Derudover har skoler og kommuner adgang til relevante data gennem ministeriets datavarehus, hvor resultater og måltal kan følges.

Gå til ministeriets datavarehus (uddannelsesstatistik.dk)

Hvert år offentliggør Børne- og Undervisningsministeriet desuden en status på udviklingen i forhold til de nationale mål for folkeskolen om elevernes faglige og trivselsmæssige udvikling.

Sidst opdateret: 15. juli 2025