Hop til indhold

Grundfagene indgår i de faglige udvalgs overgangskrav til hovedforløbene og på grundforløbets 1. del, hvor dansk er obligatorisk. Desuden indgår flere grundfag på C niveau i eux-forløbene.

Grundfagene skal i videst muligt omfang tilrettelægges i sammenhæng med både erhvervsfag og uddannelsesspecifikke fag og skal derfor indgå i den helhedsorienterede og tværfaglige undervisningspraksis.

Revideret bekendtgørelse

Bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag og erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne er senest revideret den 27. april 2022.

Der er følgende opmærksomhedspunkter:

Skolerne skal ved afslutningen af et fag udarbejde en oversigt over den gennemførte undervisning for at sikre bedre sammenhæng mellem grundfag og de gymnasiale fag. 

Der er særlige krav til den merkantile caseeksamen, som begynder med en lærerstyret caseundervisningsdag.

I fagbilagene er målene for fag på niveau C formuleret, så de udgør det nødvendige grundlag for at tage faget på højere niveau i eux-forløb.

Beskrivelserne af prøver, eksamen og centrale bedømmelseskriterier er præciseret for at opnå mere valide bedømmelser. Endelig er det tydeliggjort, hvordan it inddrages og anvendes i fagene. 

Endvidere udfases grundfaget informationsteknologi, og det er erstattet af grundfaget erhvervsinformatik.

Læs Bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag, erhvervsrettet andetsprogsdansk og kombinationsfag i erhvervsuddannelserne og om adgangskurser til erhvervsuddannelserne (retsinformation.dk)

Erhvervsrettet andetsprogsdansk

Erhvervsrettet andetsprogsdansk er et centralt udviklet valgfag. Formålet med faget er at supplere og styrke elevens kommunikative, sproglige og kulturelle kompetencer, så eleven kan læse, skrive, tale, lytte og forstå dansk i sammenhænge, der vedrører uddannelse, arbejde, erhvervsliv og samfund.

Fagbilag

I de enkelte grundfags fagbilag og i fagbilaget for erhvervsrettet andetsprogsdansks er der fastsat de bekendtgørelsesmæssige mål, rammer og retningslinjer for lærernes og skolens planlægning af undervisningen.

Vejledninger

Vejledningerne indeholder link med eksempler til undervisningsforløb.

Skolerne og lærerne kan bruge vejledningerne som inspiration, når den lokale undervisning skal planlægges og beskrives.

Desuden er der eksempler på emu.dk, hvor ministeriets fagkonsulenter videreformidler inspiration til undervisningsforløb.

Fagbilag og vejledninger

Særligt for elever på gammel ordning

Hvis du er begyndt på din uddannelse før 1. august 2015, kan reglerne være anderledes end beskrevet her på siden. Kontakt din skole, hvis du er i tvivl.

Sidst opdateret: 28. august 2025