Hop til indhold

Det europæiske samarbejde inden for erhvervsuddannelserne kaldes for København-processen. Samarbejdet omfatter over 30 lande, og bygger på København-erklæringen fra 2002.

I den forpligtede undervisningsministre fra 31 europæiske lande og arbejdsmarkedets parter på europæisk niveau sig på at styrke samarbejdet inden for de erhvervsrettede grund- og efteruddannelser.

Målet for samarbejdet

Målet for samarbejdet er i særlig grad: 

  • at øge mobilitet 
  • anerkendelse af uddannelse 
  • samarbejde om kvalitetssikring
  • øget adgang til erhvervsuddannelse

Siden 2010 har der været betydeligt fokus på nationale reformer og udvikling af erhvervsuddannelserne, herunder arbejdspladsbaseret læring.

De aktuelle strategiske mål er fastlagt i Osnabrück-deklarationen fra 2020, som opfølgning på Riga konklusionerne fra 2015. Den nuværende deklaration fastlægger prioriteter for samarbejdet frem mod 2025 samt konkrete mål for perioden 2021-2025. De nye mål for samarbejdet for perioden 2020-2025 har til formål at styrke erhvervsuddannelserne gennem nationale reformer og initiativer inden for fire prioriterede indsatsområder.

Læs om Osnabrück-deklarationen fra 2020 (ec.europa.eu)

Fælles europæiske redskaber

I det europæiske samarbejde inden for erhvervsrettet grund- og efteruddannelser samarbejdes om en række fælles europæiske redskaber. De er udviklet for at gøre uddannelser og kvalifikationer mere gennemsigtige, sammenlignelige og overførbare og øge fleksibiliteten og kvaliteten i undervisningen.

Brugge-kommunikéet (op.europa.eu)

Riga conclusions (op.europa.eu)

Se en deltaljeret oversigt over de fælles europæiske redskaber

Sidst opdateret: 23. juli 2024