Hop til indhold

Eleverne i folkeskolen skal i løbet af deres skoletid gennemføre ti obligatoriske nationale test inden for seks forskellige fag og klassetrin. Hvert år offentliggøres et landsresultat, også kaldet den nationale præstationsprofil, der viser, hvordan elever i folkeskolen samlet set har klaret de nationale test (på 1-100 skalaen).

De nyeste opgørelser fra skoleåret 2015/2016 viser, at landsresultatet stort set er uændret i forhold til skoleåret 2014/2015 med ændringer i størrelsesordenen 0-2 point i de fleste fag. Der er registreret et mindre fald i læsning i 4., 6. og 8. klasse samt i engelsk i 7. klasse. I læsning i 2. klasse og matematik i 6. klasse er landsresultatet uændret i forhold til sidste skoleår. I matematik i 3. klasse er der sket en udskiftning af et af profilområderne, hvorfor resultatet her ikke umiddelbart kan sammenlignes med tidligere år.

Fakta om de nationale test

  • De nationale test er obligatoriske for alle elever i folkeskolen og blev i 2010 gennemført for første gang med alle ti test. I skoleåret 2015/2016 blev der gennemført ca. 517.000 obligatoriske test og ca. 535.000 frivillige test.
  • Der er i dag nationale test i dansk, læsning på 2., 4., 6. og 8. klassetrin, i matematik på 3. og 6. klassetrin, i engelsk på 7. klassetrin og i geografi, biologi og fysik/kemi på 8. klassetrin. Herudover er der frivillige test i dansk som andetsprog. De obligatoriske test kan anvendes frivilligt på det klassetrin, hvor testen er obligatorisk, og på klassetrinet under og over.
  • Fra og med skoleåret 2017/2018 indføres en ekstra obligatorisk test i matematik i 8. klasse samt en ekstra i engelsk i 4 klasse. Samtidig gøres testene i geografi og biologi frivillige. Dermed ændres der ikke på det samlede antal test.
Læs om den nationale præstationsprofil