Hop til indhold

Formålet med projektet har været at afprøve forskellige måder at arbejde med it som pædagogisk værktøj på, systematisk at opsamle viden og give inspiration til erhvervsskolernes videre arbejde med at bruge it som et pædagogisk værktøj.

Konklusionen fra projektet er bl.a., at der er tegn på, at forsøgene virker efter hensigten i forhold til at øge elevernes motivation for læring og læringsudbytte. Meget tyder altså på, at it kan styrke arbejdet med undervisningsdifferentiering fx med brug af quizzer og videobaseret feedback. Også koblingen mellem undervisningen i skolen og læringen i praktikken kan understøttes med it. I et af forsøgene er skolearbejdet formidlet til de oplæringsansvarlige ude i virksomhederne vha. en digital billedplatform, og her føler eleverne sig ekstra motiverede i undervisningen.

FoU projektet er igangsat af Undervisningsministeriet med udgangspunkt i Strategi for den digitale erhvervsuddannelse fra 2015. Projektet er gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut.

Konference om resultaterne

Den 29. maj 2017 præsenterede EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) de tværgående fund og erfaringer fra projektet. De deltagende skoler fortalte om deres erfaringer med, hvad der skal til, for at it fungerer som et pædagogisk værktøj. Deltagerne fik inspiration og lejlighed til at arbejde med, hvordan man kan anvende it som pædagogisk værktøj i egen praksis.