Hop til indhold

Folkeskolereformen og nye arbejdstidsregler i 2013 har haft betydning for de læreruddannedes overvejelser om at skifte job. Omfanget af mobiliteten er dog på et forholdsvist beskedent niveau og er nogenlunde lige fordelt mellem til- og afgange i folkeskolen. Det viser en ny analyse af læreruddannedes mobilitet på arbejdsmarkedet foretaget af Epinion for Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.

I 2014 skiftede 2.501 læreruddannede til et job uden for folkeskolen, mens 2.386 skiftede til et job i folkeskolen. Der er altså ikke tale om en entydig bevægelse væk fra folkeskolen, men om en øget mobilitet mellem folkeskolen og andre brancher. I 2007 og 2010 var mobiliteten stort set på samme niveau som i 2014.

Undersøgelsen peger på, at årsager til, at lærere skifter til og fra folkeskolen, har ændret sig siden 2013. Før 2013 var det især gode arbejdsvilkår og mulighed for at levere undervisning af høj kvalitet, som tiltrak de læreruddannede til folkeskolen. Efter 2013 er det især det kollegiale samarbejde, som trækker de læreruddannede til et job i folkeskolen.

Der er ligeledes sket et skifte i de årsager, der får læreruddannede til at vælge et job uden for folkeskolen. Før 2013 var læreruddannede primært motiveret af nye udfordringer, faglig relevans, højere løn og bedre karrieremuligheder. Efter 2013 er det i højere grad forhold, såsom for mange elever med faglige og sociale udfordringer i folkeskolen og følelsen af ikke at kunne levere undervisning af høj kvalitet.

Undersøgelsen viser desuden, at der er en tendens til øget mobilitet blandt de 36-45-årige læreruddannede, og at der relativt set er lidt flere mænd end kvinder, der skifter væk fra folkeskolen. Derudover er der en tendens til, at personer, der udover læreruddannelsen har en lang videregående uddannelse, ofte skifter til brancher uden for grundskolen.

Analysen er en af tre undersøgelser, der skal danne grundlag for arbejdet med at styrke rekruttering og fastholdelse af lærere i folkeskolen og på læreruddannelsen.

Fakta om undersøgelserne

I foråret 2016 blev der nedsat en arbejdsgruppe mellem Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet, som skal komme med forslag til, hvordan man styrker rekruttering og fastholdelse af lærere i folkeskolen og på læreruddannelsen. For at skabe et godt grundlag for arbejdet er der igangsat tre undersøgelser. Epinion har foretaget en analyse af omfanget og karakteren af læreruddannedes mobilitet på arbejdsmarkedet. Derudover er Moos-Bjerre & Lange i gang med at analysere den nuværende og fremtidige dækning af efterspørgslen på fagkompetencer hos lærere samt potentialet for øget kompetencedækning via ændret fagfordeling i folkeskolen.