Ministeriet vil gerne blive klogere på, hvordan elevernes samlede studie- og fordybelsestid kan tilrettelægges mere effektivt, så der opnås en positiv effekt på elevernes læring. Hvordan kan elevernes tid optimeres på almindelige skoledage, på årsplan og i eksamenstiden?
Udgangspunktet for FoUprojektet var forslag fra en UVM-arbejdsgruppe ”Alternativ planlægning af den samlede studie- og eksamenstid”, 2014. Arbejdsgruppen identificerede tre udfordringer i relation til fordelingen af elevernes arbejdsbelastning hen over skoleåret; undervisningen er samlet på kun 33 uger, 1. og 2. årseleverne har for lidt at lave i eksamensperioden, og alle oplever stor ekstra belastning op til karaktergivning.
9 skoler, repræsenterende de fire gymnasiale uddannelser, deltog i skoleåret 2015/16 med forskellige projekter. Skolerne afprøvede følgende:
- at dele af elevernes skriftlige arbejde og de større opgaver rykkes ind i undervisningen
- en strammere styring af de flerfaglige forløb
- central styring og optimering af de daglige skemaændringer
- undervisning/struktureret læring på væsentligt flere dage i eksamensperioden.
Følgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen 2016 har udpeget området som et særligt fokusområde.