Hop til indhold

VIBUS har igangsat en række undersøgelser.

Herunder kan du læse om nogle af de undersøgelser, der lige nu er i gang. 

Undersøgelse af forløb for børn med støttebehov og deres forældre

Formålet med undersøgelsen er at belyse, hvordan afdækning af støttebehov og visitation til specialpædagogisk bistand i almene folkeskoler foregår i kommunerne – med særligt fokus på hvad der skaber kvalitet i denne proces fra elever og forældres perspektiv.

Med afsæt i undersøgelsen udarbejdes inspirationsmateriale til kommuner, skoler og forældre. Inspirationsmaterialet vil fokusere på, hvordan processen med af afdække elevers støttebehov og visitere til specialpædagogisk bistand kan styrkes til gavn for de børn og unge, det handler om.  

Undersøgelsen er gennemført af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på baggrund af interviews og workshops med forældre og med fagprofessionelle og ledere i skoler, dagtilbud og kommunale forvaltninger.

Styrelsen har publiceret en analyserapport og to publikationer med anbefalinger til praksis om forløb for børn med støttebehov i skolen i 2025.

Derudover udkommer der også en analyserapport og anbefalinger til praksis om forløb for børn med støttebehov i overgangen fra dagtilbud til skole. Vi forventer at publicere disse i løbet af efteråret 2025. 

 Læs analyserapport og anbefalinger om forløb for børn med støttebehov i skolen

 

Undersøgelse af specialundervisningstilbud og støtteformer i den almene grundskole

Undersøgelsen består af to delopgaver. Den første delopgave fokuserer på specialundervisningstilbud, og har til formål er at kortlægge, hvilke specialundervisningstilbud der findes i kommunerne, hvad der kendetegner eleverne forskellige typer af i tilbud, samt at vurdere den geografiske dækning.  

Den anden delopgave skal skabe overblik over, hvilke støtteformer, der anvendes til at skabe faglige og sociale deltagelsesmuligheder for elever med særlige behov i den almene grundskole, samt det pædagogiske personales viden og kompetencer til at imødekomme elever med særlige behov. 

I begge delopgaver vil der være fokus på udfordringer og muligheder for at imødekomme elevers støttebehov, hvad enten de går i den almene grundskole eller i et specialundervisningstilbud.  

Undersøgelsen gennemføres af VIVE, og offentliggøres i efteråret 2025.  

Sidst opdateret: 8. oktober 2025