Hop til indhold

På denne side offentliggøres der løbende afsluttede undersøgelse fra VIBUS på grundskoleområdet. 

Undersøgelser

En grundig kvalitativ undersøgelse kortlægger, hvordan forløb for børn og deres familier kan se ud, når børn oplever udfordringer i skolens faglige og sociale fællesskaber, og hvad der fremmer eller hæmmer kvaliteten i disse forløb.

Undersøgelsen består af en analyserapport og to kortere publikationer, der omsætter konklusionerne til anbefalinger til praksis.

Undersøgelsen viser, at de fagprofessionelle og forældre i høj grad er enige om, hvad der skaber kvalitet i forløb for børn med støttebehov og deres familier. Selvom der kan opstå spændinger i samarbejdet, ønsker begge parter det samme: At give børnene de bedste betingelser for at trives, udvikle sig og deltage i skolens fællesskaber. 

Både forældre og fagprofessionelle i undersøgelsen lægger vægt på:

  • Rettidig indsats: Det styrker kvaliteten, når fagprofessionelle iværksætter rettidige indsatser og tiltag, så børn med behov for støtte i skolen kan trives og udvikle sig.
  • Forståelse for barnet: Det styrker kvaliteten, når ledere og medarbejdere opbygger en fælles forståelse af, hvad der er på spil børns liv, og når det pædagogiske personale på skolerne føler sig understøttet i at iværksætte indsatser, der fremmer børnenes sociale og faglige deltagelse.
  • Gennemskuelige processer: Det styrker kvaliteten, når processen for at tildele støtte i skolen er gennemsigtig og sammenhængende, og når der er en tydelig arbejdsdeling og en effektiv koordinering af indsatser.
  • Tæt og inddragende samarbejde: Det styrker kvaliteten, når de fagprofessionelle har et tillidsfuldt og inddragende samarbejde med familierne om at finde relevante løsninger, der virker i børnenes hverdag.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet undersøgelsen som en del af VIBUS – Vidensenhed for børn og unge med særlige behov. Undersøgelsen er baseret på interviews med forældre til børn med støttebehov samt interviews og workshops med ledere og medarbejdere i kommunale forvaltninger, skoler og dagtilbud.

Ny viden om skolegang og vejen til ungdomsuddannelse for unge med funktionsnedsættelser

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i regi af VIBUS udarbejdet to undersøgelser med fokus på unge med funktionsnedsættelser. Den ene undersøgelse ser på trivsel, faglige resultater og fravær i grundskolen for unge med funktionsnedsættelser. Den anden undersøgelse ser på overgang til ungdomsuddannelse for unge med funktionsnedsættelser. Begge undersøgelser bygger på registerdata om fødselsårgangene 1994 til og med 2004. 

Det fremgår af undersøgelserne, at unge med forskellige funktionsnedsættelser klarer sig bedre i grundskolen i forhold til gennemførsel af folkeskolens prøver end tidligere. Og størstedelen af unge med en funktionsnedsættelse påbegynder en ungdomsuddannelse. Der er dog stadig væsentlige forskellige mellem, hvordan unge med og uden funktionsnedsættelser klarer sig i grundskolen og i overgang til ungdomsuddannelse. 

Læs mere om undersøgelsen

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd - har evalueret et forsøg med lettere behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel i PPR i 37 kommuner.  

Kommunerne har fra 2020 til 2023 udviklet og afprøvet lettere, målrettede behandlingsindsatser til børn og unge, der er i psykisk mistrivsel eller har symptomer på psykiske lidelser. Børnene og de unges familier og skoleklasser har også været inddraget. 

Evalueringen af forsøget viser, at der kan opnås gode resultater med lettere behandling i PPR. PPR-medarbejderne vurderer samlet set, at børn og unge er i mindre psykisk mistrivsel, efter de har modtaget lettere behandling. Børnene peger også selv på, at deres trivsel er styrket. De oplever højere livstilfredshed og føler sig mindre ensomme ved afslutningen af den lettere behandlingsindsats. 

Forsøget med at styrke indsatsen i PPR er gennemført med midler fra satspulje-projektet om en styrket indsats i PPR, der blev aftalt i 2018. Bag det samlede projekt med forsøg med lettere behandlingstilbud i PPR står Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), Social- og Boligstyrelsen (SBST) og Sundhedsstyrelsen (SST).

Læs mere om evalueringen

VIVE har i regi af VIBUS udarbejdet en undersøgelse om særlige behov i skolen. Formålet med undersøgelsen er at undersøge, hvordan særlige behov i skolen kan forstås samt at belyse, hvordan man i kommuner, hos PPR og på skolerne kategoriserer og organiserer sig omkring elever med særlige behov, når man arbejder med at imødekomme deres støttebehov. 

Det fremgår af undersøgelsen, at 23,4 pct. af eleverne i 3., 6. og 9. klasse ifølge deres klasse-/kontaktlærere har et særligt behov for støtte i almenskolen i 2024. Det er især undervisningsrelaterede og faglige støttebehov, der er udbredte blandt elever på tværs af klassetrin. 

Hertil finder undersøgelsen, at diagnoser spiller en central rolle i kommunernes gruppering af elever med særlige behov og opdeling af viften af specialundervisningstilbud, og at der blandt forældre og elever er en udbredt opfattelse af, at skolesystemet ofte forudsætter en diagnose, før der bevilges støtte.

Med afsæt i undersøgelsen er udarbejdet inspirationsmateriale målrettet praktikere. Inspirationsmaterialet består af fem hæfter, som kan læses herunder.

Læs mere om undersøgelsen

Inspirationshæfte 1 om Organisering af skole- og specialundervisningsområdet (pdf)

Inspirationshæfte 2 om Klasseledelse og stilladsering (pdf)

Inspirationshæfte 3 om Social deltagelse i skolens fællesskaber (pdf)

Inspirationshæfte 4 om Klassekultur, konflikter og tryghed i skolen (pdf)

Inspirationshæfte 5 om Motivation, koncentration og faglig deltagelse (pdf)

VIBUS har udarbejdet et analysenotat, der bidrager med viden om børn fra almene dagtilbud, der ved skolestart henvises til et specialundervisningstilbud uden for den almindelige undervisning.

Det fremgår af analysenotatet, at andelen af børn, der overgår fra et alment dagtilbud til specialundervisningstilbud i 0. klasse, er steget fra 2,5 procent i 2018/19 til 2,8 procent i 2022/23. Størstedelen af disse børn overgår til specialklasser på almene folkeskoler. Blandt 0.-klasseårgangen fra 2018/19 stiger andelen af børn i specialundervisningstilbud fra 2,5 procent i 0. klasse til 4,5 procent i 4. klasse.

Der ses en geografisk spredning, hvor andelen af børn, der overgår fra alment dagtilbud til specialundervisningstilbud, fordeler sig fra knap 1 procent til godt 7 procent på tværs af landets kommuner.

Læs analysenotatet (pdf)

VIBUS har udarbejdet inspirationskataloget ”Økonomistyring af specialundervisningsområdet – eksempler fra praksis”

Inspirationskataloget præsenterer på baggrund af interviews med kommunale skolechefer samt enkelte økonomichefer, PPR-chefer og skoleledere seks eksempler på ressourcetildelingsmodeller på specialundervisningsområdet. 

Kataloget har til hensigt at formidle erfaringer med forskellige ressourcetildelingsmodeller til kommuner, der ønsker at iværksætte tiltag, som kan øge skolers tilskyndelse til at etablere inkluderende læringsmiljøer.

Læs inspirationskataloget (pdf)

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har på vegne af Børne- og Undervisningsministeriets vidensenhed – VIBUS – udarbejdet undersøgelsesrapporten ’Fra viden til handling’. 

Undersøgelsen afdækker, hvordan kommuner kan understøtte, at pædagogisk personale og ledelse i dagtilbud og skoler får adgang til viden om børn og unge med særlige behov, og hvordan denne viden kan omsættes i det daglige pædagogiske arbejde og i undervisningen. 

Undersøgelsen henvender sig til nationale og kommunale beslutningstagere samt chefer på forvaltningsniveau og bygger på interview og observationer i fire casekommuner. 

Undersøgelsen konkluderer, at en grundig pædagogisk analyse er kernen, når der skal skabes adgang til viden og erfaringer, der inspirerer til handling. Pædagogisk analyse foregår ved, at forskellige fagligheder samarbejder om at analysere børns muligheder for at trives og lære og omsætter det til konkrete indsatser. 

Et vigtigt element i en pædagogisk analyse er at aktivere det pædagogiske personales eksisterende viden og erfaringer og supplere med ny viden og sparring i forhold til de aktuelle problemstillinger.

Læs rapporten (pdf)

Fra en enkelt tilsluttet platform, der også kan integreres med andre kundeorienterede platforme, til et enkelt overblik over kunden i et big data-marketinglager, til at slippe for meget af den kompleksitet, der har holdt marketingafdelingerne tilbage – med den nyeste version af Sitecore er det muligt at opnå en fantastisk kundeoplevelse. Se, hvordan den nyeste version af Sitecore giver marketingafdelingen fyldestgørende data, integrerede værktøjer og automatiske funktioner, der engagerer kunderne i løbet af en iterativ livscyklus – det teknologiske grundlag, der er helt afgørende for at skabe kunder for livet.

Du kan få flere oplysninger ved at gå til Sitecores dokumentationssite

Sidst opdateret: 26. maj 2025