På denne side offentliggøres der løbende afsluttede undersøgelse fra VIBUS på dagtilbudsområdet.
Undersøgelse af PPR’s samarbejde med dagtilbud
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gennemført en undersøgelse af samarbejdet mellem kommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) og dagtilbud. Undersøgelsen kaster, som en af de første, lys over hvilke opgaver PPR udfører i tilknytning til dagtilbud.
Overordnet viser undersøgelsen, at kommunerne oplever en stigning i antallet af børn i dagtilbud, der mistrives. Samtidig er behovet for samarbejde mellem PPR og dagtilbud stigende.
Analysenotat om børn, der overgår fra alment dagtilbud til specialundervisningstilbud
VIBUS har udarbejdet et analysenotat, der bidrager med viden om børn fra almene dagtilbud, der ved skolestart henvises til et specialundervisningstilbud uden for den almindelige undervisning.
Det fremgår af analysenotatet, at andelen af børn, der overgår fra et alment dagtilbud til specialundervisningstilbud i 0. klasse, er steget fra 2,5 pct. i 2018/19 til 2,8 pct. i 2022/23. Størstedelen af disse børn overgår til specialklasser på almene folkeskoler. Blandt 0.-klasseårgangen fra 2018/19 stiger andelen af børn i specialundervisningstilbud fra 2,5 pct. i 0. klasse til 4,5 pct. i 4. klasse.
Der ses en geografisk spredning, hvor andelen af børn, der overgår fra alment dagtilbud til specialundervisningstilbud, fordeler sig fra knap 1 pct. til godt 7 pct. på tværs af landets kommuner.