Hop til indhold

Brug for alle unge (BFAU) blev oprindeligt etableret som en kampagne i Integrationsministeriet i 2003. Kampagnen bestod af mange forskellige aktiviteter med det fælles formål at forbedre tosprogede unges muligheder for at påbegynde og gennemføre en uddannelse og dermed opnå varig tilknytning til arbejdsmarkedet.

Baggrunden for kampagnen var, at op mod dobbelt så mange etniske som danske unge faldt fra en ungdomsuddannelse. Det højeste frafald så man på de erhvervsfaglige uddannelser, hvor omkring 60 procent af de unge med anden etnisk baggrund end dansk faldt fra.

I 2002 afholdt Integrationsministeriet en stor ungdomshøring, hvor 300 unge fra målgruppen blev inviteret til at debattere og give bud på, hvordan man kunne håndtere udfordringen med frafald og manglende optagelse på ungdomsuddannelserne. Man inviterede desuden arbejdsmarkedets parter, de frivillige organisationer og andre strategiske interessenter til et baggrundspanel, som var med til at udtænke og søsætte BFAU-kampagnen.

I årene 2003-2014 udviklede og afprøvede kampagnen nyskabende initiativer med henblik på at sikre, at de unge og deres forældre blev mere opmærksomme på uddannelsessystemets muligheder.

Kampagneaktiviteter

I årene 2003-2010 igangsatte og støttede BFAU-kampagnen en lang række aktiviteter, der havde fokus på samarbejde med frivillige foreninger og organisationer, etablering af lektiecafeer, rollemodelsindsatser og job- og uddannelsesbazaarer. Disse projekter var blandt BFAU’s flagskibe, som affødte mange positive resultater og erfaringer i forhold til at komme i kontakt med målgruppen og motivere dem til uddannelse.

I 2010 overgik BFAU fra at være en kampagne i Integrationsministeriet til at være et satspuljeprojekt i ministeriet. Gennem årene er BFAU’s fokus blevet udviklet og justeret på baggrund af projektets løbende erfaringer.

Indsatser i udsatte boligområder

I perioden 2011-2014 havde BFAU særligt fokus på at arbejde i udsatte boligområder. Målgruppen for indsatsen var primært unge med etnisk minoritetsbaggrund med et særligt fokus på drengene.

Udgangspunktet for boligområdeindsatserne var, at arbejde med en helhedsorienteret tilgang, hvor de unge selv, deres forældre og andre aktører, eksempelvis skoler, foreninger og helhedsplaner fra de unges nærmiljø og hverdag på forskellig vis indgik i og samarbejdede om initiativer, der støttede de unge i at få og fastholde en ungdomsuddannelse.

Udover at videreføre tidligere aktiviteter som rollemodeller og lektiehjælp, blev der i perioden 2011-2014 arbejdet med ung-til-ung-metoden, kultur- og idrætsprojekter, forældreinddragelse og motivationsfremmende forløb:

Ung-til-ung-metoden

Fokus på idræt og kultur

Fokus på forældre

Intensive motivationsfremmende forløb

Sidst opdateret: 23. december 2024